Denník N

Stratili sme citlivosť k vlastnému prostrediu, hovorí umelec Viktor Kopasz, ktorý 30 rokov fotografuje Latoricu

Pohľad do aktuálnej výstavy Viktora Kopasza v pražskej galérii hunt kastner s názvom Temporary Object/Book Proposal. Výstava potrvá do 25. júla. Foto - hunt kastner
Pohľad do aktuálnej výstavy Viktora Kopasza v pražskej galérii hunt kastner s názvom Temporary Object/Book Proposal. Výstava potrvá do 25. júla. Foto – hunt kastner

V pražskej galérii je výstava Viktora Kopasza. Dlhoročný fotografický projekt z oblasti Latorice predstaví na jeseň aj v rodnom Kráľovskom Chlmci a v Bratislave.

Rieka Latorica mu prirástla k srdcu. Viktor Kopasz ju začal fotiť ešte ako študent na konci 80. rokov.

Fotografie rieky spolu s textovými poznámkami zoskupuje najprv do skíc a denníkov a následne do kníh s pevnou väzbou, ktoré vlastnoručne zhotovuje.

„Knihy vytváram už tridsať rokov. S prvými som začínal v období, keď som navštevoval Školu umeleckého priemyslu v Košiciach. Dnes ich už mám vyše sedemdesiat a každá vyšla v jedinom exemplári,“ hovorí Viktor Kopasz.

Na aktuálnej výstave v pražskej galérii hunt kastner stál pred výzvou, ako takéto knihy interpretovať v priestore.

Do galérie priniesol objekty kužeľa, ale i fotografie hornín či schodísk. Samotná inštalácia je na prvý pohľad iná, než na akú sme u neho zvyknutí, je akási chladná, racionálna, no osobná rovina z nej nezmizla. Presne tak ako doteraz, aj v tomto prípade Viktor Kopasz upozorňuje na to, aké dôležité, ba nevyhnutné je budovať si vzťah k svojmu prostrediu. A tiež na to, aké je to náročné.

Fotografia z projektu Remembrance of Nature/Spomienka na krajinu, v ktorej Viktor Kopasz mapuje vybrané oblasti rieky Latorica. Na jeseň projekt predstaví v galérii Photoport v Bratislave a v Kráľovskom Chlmci v Kultúrnom centre Medzibodrožia a Použia. Foto – Viktor Kopasz
Počas posledných trinástich rokov vyschlo koryto rieky sedemkrát. Foto – Viktor Kopasz
Foto – Viktor Kopasz
Autorská kniha projektu Spomienka na krajinu. Foto – Viktor Kopasz

Milovaná Latorica

„Keď som prvých desať rokov fotil Kráľovský Chlmec a jeho okolitú prírodu, bolo to spôsobené aj tým, ako spolužiaci a kamaráti vnímali východné Slovensko. Dívali sa naň ako na exotickú krajinu,“ hovorí Viktor Kopasz. Aj preto vtedy fotografie z okolia rieky vlepil do albumu spoločne s komármi či so žabami, čím vytvoril „žijúci organizmus,“ ako album po rokoch nazýva.

Už roky má svoje zázemie v Prahe, no na východ Slovenska sa stále vracia. Najprv ho ťahali späť najmä dlhoročné kamarátstva, pocit domova a väzby, neskôr aj environmentálne otázky. Posledných trinásť rokov totiž fotí mikroflóru v okolí rieky.

„Tieto fotografie sú súčasťou projektu, v ktorom sa zaoberám vysychaním Latorice. Od roku 2007, čo tam chodievam, vyschla už 7-krát. Tam, kde teraz môžem bez problémov fotiť, sa kedysi nedalo ani hýbať, všade boli komáre, voda, močiare. Zaujímavé však je, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie