Denník N

Sulík o vodíku nežartuje. Vyrábať ho môžu naše atómové elektrárne a na hornej Nitre chce vodíkové vlaky 

Richard Sulík. Foto - TASR
Richard Sulík. Foto – TASR

Viaceré veľké svetové automobilky, ako Volkswagen, Daimler či Honda, sa výskumu vodíka v pohone áut už pred časom zriekli a sústreďujú sa len na elektromobily. No minister hospodárstva Richard Sulík vyhlasuje, že vodíkové autá považuje pre Slovensko za ešte perspektívnejšie ako klasické elektrické.

Svoje plány s vodíkom nielen v tuzemskej doprave, ale aj v priemysle a energetike bližšie rozviedol v rozhovore s Denníkom E. Slovensko podľa neho s vodíkom už nesmie zaspať tak, ako zaspalo v elektromobilite, kde nielen naša krajina, ale celá Európa skôr iba naskakuje na dobré ázijské nápady a technológie. Vo štvrtok minister organizuje v Bratislave o vodíku veľkú odbornú konferenciu.

V rozhovore sa dočítate aj o tom:

  • prečo môže byť podľa Sulíka Slovensko vo vývoji nových vodíkových technológií úspešné na celosvetovej úrovni,
  • ktorý z ťahúňov domáceho priemyslu môže rozmýšľať o prechode na vodík,
  • v čom je šéf SaS s EÚ pri vodíku zajedno a kde sa ich plány rozchádzajú.

Prečo považujete vodíkové automobily za perspektívnejšie ako klasické elektromobily, keď väčšina svetových automobiliek sa vidí v elektromobiloch či elektrických hybridoch, lebo sú lacnejšie? Vodíkovému pohonu sa dávajú väčšie šance len pri nákladných autách či autobusoch, ktoré by inak potrebovali na elektrinu nerozumne veľké batérie.

Môže to napokon dopadnúť tak, ako hovoríte. Ja určite nechcem do toho mudrovať špecialistom. Ide mi len o to, aby sme mysleli a aby sme dali šancu aj vodíku.

Vnímate to teda tak: nech rozhodne o budúcnosti skôr trh, nie mantinely od politikov?

Presne tak. Nech rozhodne trh. Podporíme všetko približne rovnako. A to hlavne z peňazí EÚ. Vodík je tiež súčasťou environmentálnych politík Únie, a tak sa do toho zapojíme aj my. Vyskúšame všetky potenciálne dostupné technológie a uvidíme, ktoré budú schopné prežiť aj na voľnom trhu.

Sila slovenského vodíkového vývoja

Hovoríte pri vodíku aj o jeho domácom slovenskom vývoji. Prečo si myslíte, že práve Slovensko môže prispieť k vývoju lepších a lacnejších vodíkových pohonov, keď mnohé bohaté svetové automobilky to už vzdali a radšej sa sústreďujú len na elektromobily, ktoré už skôr posunula vpred Ázia?

Prvoradé je práve, aby sa nám nestalo to, čo s baterkami. Nech zasa nezaostávame za Áziou. Treba sa vodíka chytiť skôr. A my naozaj máme šancu priniesť pre vodík nové riešenia. Bol som na našej košickej technickej univerzite a reálne som tam videl, že s vodíkom naozaj napredujú. Konkrétne v problematike jeho skladovania a uchovávania. Tu hrajú vo svete prvé husle.

Treba to

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie