Denník N

Dvorianky sa búria proti kamiónom, v nedeľu zablokujú cestu

Takto vyzerá život obci Dvorianky. Obyvatelia idú proti kamiónom protestovať. Je možné, že sa pridajú aj z iných obcí s podobným problémom. Foto - Tasr
Takto vyzerá život obci Dvorianky. Obyvatelia idú proti kamiónom protestovať. Je možné, že sa pridajú aj z iných obcí s podobným problémom. Foto – Tasr

Kaliňákova novela zákona o cestnej premávke vyľakala obyvateľov obce Dvorianky. Sú odhodlaní v nedeľu v noci symbolicky protestovať proti invázii kamiónov.

Hluk z kamiónov a takmer nulová šanca na pokojný spánok. Takto vyzerá život v obci Dvorianky, pri Trebišove, ktorou denno-denne prechádzajú kamióny často aj v kolónach. Obyvateľom už dochádza trpezlivosť. Na nedeľu preto naplánovali, že cestu zablokujú.

„Bude to symbolický protest, predpokladám, že sa zúčastní asi 20 ľudí,“ hovorí Ján Vitkovič. V obci síce trávi iba časť týždňa, ale skúsenosť s tamojšími kamiónmi ho prinútila organizovať petíciu, naťahovať sa s ministerstvom dopravy či sťažovať sa na prokuratúre.

Dvorianky nutne potrebujú obchvat a štát im ho prisľúbil až na rok 2023. Medzitým Dvoriančanom mierne uľavil, keď prejazd kamiónov cez ich obec spoplatnil mýtom. No to pomohlo iba mierne a iba na moment.

Tento rok sa obcou opäť rúti každý deň množstvo kamiónov z Poľska, Ruska či z Lotyšska. Uzávierka inej cesty pre prebiehajúce práce totiž kamionistov presmerovala opäť v plnej sile do Dvorianok. To, že im počas spomínanej uzávierky vytýčili úplne inú, dlhšiu obchádzkovú trasu, nákladiaky odignorovali, myslí si Vitkovič.

Dvoriančanom sľubujú, že sa veci zlepšia, keď v novembri otvoria opravovanú cestu.

https://www.youtube.com/watch?v=Kmj3vZfk2Bo

Kaliňákov vylepšovák bol už priveľa

Posledná kvapka prišla, keď si Dvoriančania prečítali, aké zmeny chystá pre kamionistov ministerstvo vnútra pod vedením Roberta Kaliňáka. Ak by prešli, aj jedna z mála možností na pokojný spánok by bola minulosťou.

Kaliňák totiž cez novelu zákona o cestnej premávke navrhuje, aby kamionisti mohli chodiť po diaľniciach, rýchlocestách a cestách prvej triedy, aká vedie aj cez Dvorianky, aj v nedeľu nadránom: od polnoci do siedmej ráno.

Zákon, ktorý platí dnes hovorí, že v nedeľu od polnoci do desiatej večer nemajú kamióny na cestách čo robiť, jedine že by viezli rýchlo sa kaziace potraviny či živé zvieratá.

Ministerstvo vnútra píše, že chce umožniť lepšie využívanie voľnej cestnej siete, a teda „zvýšiť plynulosť premávky bez negatívneho dopadu na bezpečnosť“.

Skupina protestujúcich sa aj pre Kaliňákovu iniciatívu v nedeľu o 22:30 uprostred obce pokúsi symbolicky kamióny blokovať. Forma zatiaľ nie je jasná. Možné však je, že Dvoriančanov prídu podporiť aj zástupcovia iných obcí s podobným problémom.

Nesúhlasia aj ďalšie obce

Medzitým prebiehajú debaty o tom, čo s Kaliňákovým vylepšovákom.

O tom, že nespokojných obcí je rozhodne viac, svedčí aj postoj Združenia miest a obcí Slovenska. Ministrovi cez verejné pripomienkovanie odkázali, že nedeľná jazda kamiónov nepripadá do úvahy.

“Predmetná zmena by predstavovala fakticky každonočnú premávku nákladnej, najmä tranzitnej dopravy. Takýto zásah už do aj tak zlých podmienok vyplývajúcich z nedobudovaných národných tranzitných koridorov je z našej pozície neakceptovateľný,” odkázalo Kaliňákovi združenie.

Obyvateľov obcí sa zastalo aj ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka. Píše, že nemá problém s tým, aby mohli kamióny jazdiť od polnoci do siedmej ráno aj v nedeľu, ale nie po cestách prvej triedy, čiže cez obce.

Sľubujú prázdne cesty v pondelok

Minister vnútra zmenu navrhol z iniciatívy nákladných dopravcov zo združenia Česmad.

„O čo viac áut ešte prejde počas nedele, o to menej áut tadiaľ bude prechádzať počas ďalších dní, keď je premávka hustejšia,“ vysvetľoval už dávnejšie prezident združenia Pavol Reich.

Podľa dopravcov ide o to, aby mali kamionisti šancu doraziť v nedeľu nadránom až domov. V noci by to malo byť okrem iného rýchlejšie a jednoduchšie, keďže je premávka minimálna. Ľuďom by to malo tiež priniesť úľavu na rušné pondelňajšie cesty.

Táto iniciatíva potešila aj dopravcov z Únie autodopravcov Slovenska. „Komunikujeme s ministerstvom dopravy a máme prísľub, že dojazdy našich šoférov na cestách prvej triedy v nedeľu by nemali byť obmedzené,“ píšu.

S tým by nemuseli mať problém ani v Dvoriankach, vyplýva z Vitkovičových slov. Problém sú hlavne tranzitujúce kamióny z iných krajín.

Nič to ale nemení na tom, že od štátu chcú obchvat, ktorý reálne situáciu vyrieši, a to nie až v roku 2023. V Dvoriankach nerozumejú, ako je možné, že príprava jedného obchvatu má trvať tak dlho.

V prípade Dvorianok by malo ísť asi o 5-kilometrový obchvat, ktorý by bol súčasťou väčšieho, 16-kilometrového obchvatu s cieľom odviezť kamióny aj z iných obcí.

Ako môžu jazdiť kamióny dnes

  • Počas celého roka nesmú vyraziť na diaľnice, rýchlocesty a cesty prvej triedy kamióny nad 7,5 tony, a to v nedeľu od 00:00 do 22:00. Toto sa má zmeniť na zákaz od 7:00 do 22:00, navrhuje to ministerstvo vnútra.
  • Počas dovolenkového obdobia od 1. júla do 31. augusta dnes tiež platí zákaz jazdy aj v sobotu medzi 7:00 a 19:00.
  • Tieto zákazy neplatia pre kamióny, ktoré prevážajú napríklad zdravotnícky materiál, benzín na čerpacie stanice, humanitárnu pomoc, potraviny či živé zvieratá apod.
  • Na cestách 3. triedy platí dnes kompletný zákaz pre vjazd kamiónov nad 12 ton, pokiaľ danou cestou iba prechádzajú, čiže tranzitujú. Použiť ju smú, ak napríklad musia vstúpiť na cestu kvôli miestu vykládky tovaru alebo v prípade, že by sa inak auto nedostalo do svojej firmy.
  • Na cestách 2. triedy bývajú často zákazové značky, ktoré znamenajú pre kamióny rovnaké obmedzenia, aké platia pre cesty 3. triedy aj bez označenia.

Čo ešte Kaliňákovi v cestnej novele vytýkajú

  • Únia miest Slovenska chce využiť príležitosť, pri ktorej sa zákon otvára. Žiada úplne zakázať autám parkovať na chodníkoch. Výnimkou by bolo, keby sa chodník s možnosťou parkovať takto aj označil dopravnou značkou.
  • Únia miest sa  zastáva aj cyklistov, pre ktorých sa zrejme tiež strhne debata. Únia chce, aby cyklisti nad 15 rokov nemuseli povinne nosiť prilbu. Dnes platí, že mimo obce ju musia mať všetci, v obci aspoň deti do 15 rokov. „Predstavuje to reálne obmedzenie možnosti rozvoja cyklodopravy. Zranenia hlavy u dospelých cyklistov sú skôr výnimkou, prevažujú najmä ohrozenia chrbtice, napríklad pri páde cyklistu do priekopy alebo ak večer na neosvetlenej cestičke pre cyklistov narazí na nepredvídanú prekážku, napríklad výkop z dôvodu malej opravy infraštruktúry,“ píšu zástupcovia mestskej únie.
  • Ministerstvo vnútra v novele naopak presadzuje, aby od budúceho roka nasadzovali rodičia prilby aj deťom, ktoré vozia v cyklosedačkách či sú tiež na bicykli ale spojené s rodičovským bicyklom tyčou.
  • Viacerým sa nepozdávajú ani zmeny v pokutách, ktoré ministerstvo navrhuje. Chce, aby sa zvýšili pokuty pre cestných pirátov, ktorí v obci prešvihnú rýchlosť o 50 kilometrov za hodinu alebo mimo obce o 60 kilometrov za hodinu. V tomto prípade by maximálne pokuty mali stúpnuť z aktuálnych 800 eur na 1000 eur.
  • Verejnosť ale aj cyklisti si myslia, že toto pirátov neodradí. Ak už zmenu, potom treba výraznejšie dvíhať pokuty v prípade, kedy šofér prekročí rýchlosť na mieste, kde je veľa ľudí.
  • Minister financií, Peter Kažimír, zasa píše, že ak majú byť pokuty vyššie, zrejme z nich bude aj vyšší výnos. Žiada Kaliňáka, aby do materiálu napísal, s akou sumou navyše môže štát od budúceho roka rátať.
  • Ministerstvu dopravy ani ministerstvu životného prostredia sa nepozdáva nápad, aby autá, ktorým uplynula lehota dočasného vyradenia z evidencie a ich majitelia neprídu povedať, čo teraz s nimi automaticky vypadli z evidencie. Rovnako sa to má týkať tých áut, ktoré starý majiteľ odhlásil no nový majiteľ si auto už neprihlásil. Na životnom prostredí sa obávajú, že takéto autá sa začnú podomácky šrotovať. Na doprave zasa bazírujú na tom, aby sa automaticky nevyraďovalo ale aby ľudí ešte štát vyzval či pokutoval predtým ako auto vyradí.
  • Aj Slovenská obchodná a priemyselná komora chce využiť to, že sa zákon otvoril. Žiada, aby autá nad 7,5 tony mohli na diaľnici predbiehať iné autá aspoň od polnoci do piatej ráno. Veď vtedy je podľa komory aj tak na cestách minimálna premávka, takže by bolo dobré, aby aspoň vtedy mohli aj nákladiaky predbiehať iné autá, ktoré nie sú schopné dotiahnuť minimálnu rýchlosť predpísanú na diaľnici: 80 kilometrov za hodinu.
  • Komore sa vôbec nepozdáva ani novinka, ktorú u Kaliňáka nachystali pre kamionistov. V budúcnosti, ten, kto prejde po úseku, kde sa automaticky kontroluje hmotnosť nákladiaku, rýchlosťou vyššou než 10 kilometrov za hodinu nadlimit, dostane automaticky pokutu 798 eur, píše sa v návrhu. „Výšku pokuty okolo 800 eur platí dnes ten, kto jazdí napríklad pod vplyvom alkoholu,“ vyčíta komora priemyselníkov a obchodníkov ministerstvu vnútra.
  • Úpravy, ktoré majú od budúceho roka platiť pre „šoférov“ takzvaných vozítok, ako je napríklad Segway, kritizujú u ministra zdravotníctva, Viliama Čisláka. Jeho úradníci žiadajú, aby sa po chodníku na vozítkach nemohlo jazdiť rýchlejšie než 20kou, inak budú vraj ohrozovať chodcov.
  • Z obáv o zdravie obyvateľov kritizujú u ministra zdravotníctva aj možnosť, aby deti do 10 rokov mohli jazdiť na bicykli aj po chodníkoch. Jednoducho povedané, podľa ministerstva zdravotníctva je už dnes na chodníkoch dovolená taká premávka, že je to samoosebe nebezpečné.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie