Denník N

Požičané staré vozne vrátili do Česka, ich prenájom stál 7200 eur denne

Foto: Ilustračné - CREATIVE COMMONS
Foto: Ilustračné – CREATIVE COMMONS

Železničná spoločnosť si po zavedení bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov požičala od Českých dráh staršie súpravy. Teraz si vraj už vystačí sama.

Aspoň jeden účet za bezplatné cestovanie študentov a dôchodcov sa prestane zvyšovať. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vrátila Českým dráham „kontingent“ štyridsiatich vozňov a piatich rušňov, ktoré si požičala pre zvýšený nápor pasažierov.

Za každý deň prenájmu, ktorý začal polovici novembra, sa zaviazala platiť 7200 eur.

„Tento prenájom sme ukončili 31. decembra 2014. O dva dni neskôr sme rušne i vozne Českým dráham odovzdali,“ potvrdila hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

O tom, koľko slovenskí železničiari nakoniec zaplatia, sa podľa hovorkyne bude ešte vyjednávať. „Celková úhrada nie je ešte vyčíslená a bude predmetom rokovania medzi nami a zástupcami Českých dráh,“ dodáva.

Podľa podpísanej zmluvy by mal mať český dopravca nárok na 360-tisíc eur – vozne a rušne totiž prenajímal Slovákom päťdesiat dní.

Najhoršie vozne?

Kvôli prenájmu rušňov a predovšetkým vozňov si ZSSK užila svoje. Napríklad český denník Mladá fronta Dnes napísal, že si Slováci prenajali vôbec to najhoršie, čo na tamojších koľajniciach jazdí, po intervencii oboch dopravcov denník tvrdenie zjemnil.

Polovicu požičaných vagónov totiž tvorili viac než tridsať rokov staré vozne východonemeckej výroby s koženkovými sedačkami, ktoré sa stali akýmsi symbolom cestovania v dobe normalizácie.

Český dopravca následne svoje vagóny hájil tým, že ide o bežne nasadzovaný štandard. „V žiadnom prípade to nie sú naše najstaršie vozne. Tieto vagóny pravidelne využívame v osobných i rýchlikových spojoch,“ vysvetľoval hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

ZSSK zase poukazovala na to, že druhú polovicu pôžičky nepredstavujú „koženky“, ale modernejšie vozne s novým čalúnením.

Vo vlakoch sú čalúnené sedačky. Foto - ZSSK
Vo vlakoch sú aj čalúnené sedačky. Foto – ZSSK

Dlhšie výjazdy

Železničná spoločnosť tvrdí, že nateraz si už žiadne vozne požičiavať nemusí. „Potrebovali sme ich len na prechodnú dobu,“ podotýka hovorkyňa Morháčová.

Pred spustením bezplatného cestovania 17. novembra totiž podľa nej nebolo jasné, či ZSSK zvládne nápor pasažierov vlastnými silami. „Rozhodli sme sa preto preventívne posilniť naše zálohy,“ dodáva.

ZSSK nedávno zverejnila čísla, podľa ktorých jej vo vlakoch pribudla asi pätina cestujúcich. To je však stále menej, než uvádzali niektoré scenáre – v krajnom prípade sa čakalo, že sa obsadenosť môže zvýšiť až o päťdesiat percent.

Železničiari si tak podľa hovorkyne v súčasnosti vystačia s vlastnými kapacitami. Po zavedení nového cestovaného poriadku v polovici decembra totiž predĺžili vzdialenosti, ktoré jednotlivé vlakové súpravy denne prejdú.

„Pokiaľ sme niektoré súpravy donedávna nasadzovali napríklad na tri spoje denne, tak teraz ich bežne využijeme aj pre štyri až päť spojov,“ upresňuje Morháčová.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie