Denník N

Odborníčky na detský pohyb: Rozhodne neprospieva, ak deti vodíte za ručičky a učíte chodiť

Ilustračné foto N - Vladimír Šimíček
Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

[Tip pre vás: Reportér Michal Červený sa v novej knihe rozpráva s docentom Milanom Sedliakom nielen o správnej strave: Telo v 21. storočí. Návod na lepší život v prebytku]

Ak vaše dieťa nerobí všetko podľa akéhosi manuálu a zaostáva za ostatnými deťmi z pieskoviska, nemusíte sa obávať, hovorí inštruktorský tím z Rehabilitation Prague School v zložení Alena Kobesová, Marcela Šafářová, Karolína Ptáková a Petra Valouchová. Pôsobia ako DNS certifikované inštruktorky pod vedením Pavla Kolářa na Klinike rehabilitácie a telovýchovného lekárstva FN Motol alebo v Centre pohybovej medicíny profesora Kolářa.

„Rozhodne je v predškolskom veku príliš skoro dieťa orientovať na jeden typ športu,“ upozorňujú rodičov budúcich Saganov či Cibulkových.

V rozhovore sa dozviete aj:

  • aké sú približné obdobia, keď má dieťa začať sedieť, liezť či chodiť;
  • kedy dieťa dať do športového kočíka, šatky či nosiča;
  • čo spôsobuje detskému telu sedenie v škole či
  • prečo sú „chodítka“ zlé a odrážadlá dobré.

Existujú hraničné termíny, keď má dieťa začať robiť určité pohyby? Majú sa na ne rodičia fixovať?

Tak ako sa dieťa vyvíja v závislosti od zrenia alebo vývoja mozgu, vykazuje nové zručnosti a pohybové vzory, ktoré nazývame vývojové míľniky. Presne môžeme určiť oporné body, napríklad symetrická opora o lakte je typická v troch mesiacoch, symetrická opora o dlane je charakteristická pre obdobie šiestich mesiacov. Tiež môžeme hovoriť o nejakej konkrétnej zručnosti ako úchop, lezenie či chôdza.

Profesor Václav Vojta hovorí o období, keď daný model prvýkrát predvedie 50 percent zdravo sa vyvíjajúcich detí, a v nasledujúcich dvoch týždňoch rovnakú zručnosť predvedie 75 percent detí. Napríklad zručnosť uchopiť ponúknutú hračku zo strany v polohe na chrbte vidíme typicky vo veku štyroch mesiacov. Ale ešte niekoľko nasledujúcich mesiacov sa daná zručnosť zdokonaľuje a vylepšuje aj tým, ako ju dieťa opakuje a „trénuje“. Stáva sa tak v určitej zručnosti istejšie a precíznejšie. To, kedy sa daná zručnosť objaví, akú má kvalitu a ďalší vývoj, závisí aj od mentálnej kondície dieťaťa.

Čo robiť, keď „čas uplynul“ a dieťa stále nerobí to, čo by malo robiť podľa „manuálu“?

Asi nie je úplne správne riadiť sa striktne nejakým „manuálom“, každý sme trochu iný. Kvalitu a rýchlosť vývoja ovplyvňuje mnoho faktorov, napríklad aj to, či dieťa obklopuje vhodné stimulujúce prostredie. Šesť týždňov od typického obdobia daného míľnika máme ešte určitú rezervu, keď dieťa sledujeme. Pokiaľ vývoj mešká tri mesiace, hovoríme o retardácii vývoja a dieťa je indikované na terapiu. Nejde však len o oneskorenie vývoja v čase. Dôležitejšie je posúdiť kvalitu pohybových vzorov a zručností, ktoré už dieťa v čase vyšetrenia ovláda.

Kedy je štandardné, aby si dieťa začalo samo sadať?

Medzi ôsmym a desiatym mesiacom vývoja. Pokiaľ má dieťa jedenásť mesiacov, zatiaľ sa samo neposadí, ale to, čo už vie, robí správne, nemusí ísť o patológiu. Je to len variant rýchlosti vývoja. Dieťa, ktoré vykazuje kvalitné pohybové vzory, aj keď typické pre mladší vek, zvyčajne všetko bez terapie samo doženie. Viac podozrivé je, keď je vývoj oneskorený a dieťa sa pohybuje nesprávne. Pri patologickom vývoji totiž obvykle nejde len o oneskorenie, ale hlavne o zníženú kvalitu pohybových vzorov. V takej situácii je vhodné u dieťaťa začať terapiu. Posúdiť to musí odborník.

Čo si myslíte o tom, keď rodičia dávajú deti od 6 mesiacov sedieť do športových kočíkov, aj keď dieťa si ešte samo nesadá?

Ideálny čas na výmenu klasického kočíka za športový je vtedy, keď

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Rodičovstvo

Rozhovory

Človek, Rodina a vzťahy, Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie