Denník N

Psychologička o prázdninách: Deti by nemali dobiehať učivo, aj tento rok potrebujú voľno

Lenka Sokolová. Foto N - Vladimír Šimíček
Lenka Sokolová. Foto N – Vladimír Šimíček

Keď deti tento rok pre pandémiu koronavírusu nechodili riadne do školy, mali by sa učiť aj cez prázdniny? Určite nie, tvrdí psychologička Lenka Sokolová. Deti by nemali sedieť nad knihami a dobiehať učivo. „Čas bez pevného plánu patrí k prázdninám,“ hovorí v rozhovore.

V rozhovore sa dočítate:

  • prečo deti potrebujú hranicu medzi školským rokom a prázdninami,
  • prečo by sa deti mali aj nudiť,
  • či rodičia majú poslať deti do letnej školy,
  • či by mali byť aj v lete benevolentnejší k online komunikácii detí.

Sú letné prázdniny pre rodičov náročný čas?

Záleží na tom, aké zvyky má rodina. Sú rodiny, ktoré majú cez prázdniny štandardný režim – rodičia chodia do práce a deti trávia čas doma alebo u starých rodičov. Pre tieto rodiny sa možno tento rok ani nič nezmení. Potom sú rodiny dobrodružnejšie, ktoré vyhľadávajú viac zážitkov a viac cestujú. Tie môžu teraz pocítiť, že majú prázdniny narušené – nemôžu si dopriať typické letné atrakcie, ako sú festivaly či tábory. Niektoré rodiny teda nemusia cítiť rozdiel medzi minulými a terajšími prázdninami a pre niektoré môže byť rozdiel dramatický.

Rodiny si za tie roky zvykli vybudovať cez prázdniny rutinu. Budú tieto prázdniny náročnejšie, ak sa im pre koronavírus rutina naruší?

Určite. Jednak sa zmenilo vnímanie prázdnin u detí, to povestné „tešenie sa na prázdniny“ bolo tento rok iné. Deti boli pomerne dlho doma, niektoré nakrátko išli do školy, niektoré si len prišli prevziať vysvedčenie. Radosť z voľna, z konca školského roka či z toho, že sa niečo zmenilo, teraz neprichádza. Iné je to aj v tom, že rodičia čerpali dovolenky a ošetrovné s deťmi v období, keď boli školy zatvorené, a teraz by to skôr potrebovali v práci dobehnúť.

V čom bolo to tešenie sa na prázdniny iné? Deti už ani nevidia rozdiel medzi predošlými mesiacmi a prázdninami?

Závisí to od toho, ako fungovalo vzdelávanie v škole. Pre niektoré deti bol stres z online vzdelávania väčší a pre ne nastalo uvoľnenie. Rozdiel je skôr v tom prostredí – cez leto deti zrazu nie sú každý deň v triede so svojimi spolužiakmi. Táto zmena tento rok neprišla, keďže v triedach neboli už niekoľko mesiacov.

Je pre deti dobré, ak majú jasnú hranicu medzi školským rokom a letnými prázdninami?

Rozdelenie roka na určité fázy je dôležité – tešíme sa na Vianoce, tešíme sa na prázdniny. Deťom to pomáha zorientovať sa a vytvoriť si vo svete systém. Keď sa to nabúra, pre dieťa to môže byť mätúce, možno aj stresujúce.

Mali by sme túto hranicu umelo vytvoriť?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

Rodičovstvo

Rozhovory

Rodina a vzťahy, Zdravie

Teraz najčítanejšie