Denník N

Nový iPhone 12 bude bez nabíjačky v balení, chcú šetriť planétu. Prečo sa mnohí zákazníci hnevajú?

Tim Cook, šéf Applu. Foto – TASR/AP
Tim Cook, šéf Applu. Foto – TASR/AP

Stanovisko Applu je, že mnoho ľudí už nabíjačky má a mnohé z nich by po zakúpení nového smartfónu skončili v koši.

Autor je behaviorálny konzultant, Mindworx

Ostatné týždne si vo svete IT získalo pozornosť pomerne kontroverzné rozhodnutie spoločnosti Apple. Analytik Ming-chi Kuo z TF International Securities, ktorý novinky Applu dlhodobo sleduje, uviedol, že nový iPhone 12, ktorý by mal byť predstavený na jeseň tohto roku, nebude mať v balení nabíjačku ani slúchadlá.

Na tomto rozhodnutí by nebolo nič zvláštne, ak by sa znížila celková cena balenia. Tá však má byť podobná, ako tomu bolo pri predchádzajúcom modeli, ktorý však zahŕňal nabíjačku aj slúchadlá.

Stanovisko Applu je, že mnoho ľudí už nabíjačky má a mnohé z nich by po zakúpení nového smartfónu skončili v koši. Tým, že nabíjačka nebude v novom balení, by sa malo znížiť množstvo elektronického odpadu.

Tento pohľad na vec dáva zmysel. Podľa Stevena Yanga, riaditeľa spoločnosti Anker, sa ročne predajú spolu s telefónmi, tabletmi či laptomi takmer 4 miliardy nabíjačiek. Odhadované množstvo elektronického dopadu len z nich sa pohybuje na úrovni okolo 300-tisíc ton. 

Napriek tomu sa táto zmena nestretla s pozitívnymi reakciami ľudí. Prečo? Odpoveď môžeme nájsť v poznatkoch zo psychológie a behaviorálnej ekonómie.

Vnímaná hodnota

Prvým psychologickým princípom, ktorý vysvetľuje nepriaznivé reakcie, je takzvaná vnímaná hodnota. Tá do veľkej miery vplýva na zákaznícku spokojnosť.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behaviorálna ekonómia

Človek

Teraz najčítanejšie