Denník N

Bicyklovať v hlavnom meste je hazard a adrenalín, hovoria miestni. Prečo v meste chýbajú cyklotrasy?

Blumentálska v centre sa zmenila tak, že to je zrazu miesto pre cyklistov viac ako pre autá. Foto N - Tomáš Benedikovič
Blumentálska v centre sa zmenila tak, že to je zrazu miesto pre cyklistov viac ako pre autá. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prečo pribúdajú cyklopruhy v Bratislave pomaly? Na magistráte hovoria, že nestíhali prípravu, že na ňu mali málo ľudí, ale aj v budúcnosti to pre chaos v pozemkoch pôjde pomaly.

24-ročná Klaudia z Bratislavy začala využívať bikesharing minulý rok. Na žltom bicykli dochádzala každý deň do práce na Mlynské nivy. Už o siedmej ráno vyrazila z domu, aby na Mierovej ulici v Ružinove stihla ešte posledný bicykel. Stávalo sa jej totiž, že nebol žiadny voľný.

Cesta do práce jej trvala približne štvrťhodinu. Väčšinou jazdila po chodníkoch, pretože v jej smere nie sú žiadne cyklotrasy a vyjsť na cestu a konkurovať autám na dvojprúdovke sa neodvážila.

Po hlavnom meste však Klaudia bicyklovala len štyri mesiace. Od momentu, keď sa cestou do práce zrazila s oprotiidúcim taxíkom, po Bratislave na bicykli nejazdí. Ak sa jej spýtate, čo by jej názor zmenilo, odpovie ako mnohí iní – dostatok cyklotrás.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Bratislava má v súčasnosti približne 110 kilometrov cyklotrás a oficiálnou ambíciou súčasného vedenia mesta je postaviť do konca roka 2026 70 kilometrov takých nových cyklotrás, ktoré budú oddelené od vozovky. Užitočnejšie je však sledovať krátkodobejšie sľuby – funkčné obdobie primátora Matúša Valla končí v roku 2022, dovtedy chce vybudovať aspoň 25 kilometrov.

Je to málo alebo veľa? A je to reálne? A aké sú hlavné príčiny, že výstavba cyklotrás v Bratislave fakticky stojí?

Nie sú ľudia

„Aktuálny stav cyklotrás v meste je z pohľadu porovnania sa s cyklisticky vyspelými okolitými mestami, ako je Viedeň a Budapešť, nie veľmi uspokojivý,“ hovorí národný cyklokoordinátor Peter Klučka.

Cyklodoprava sa pritom už pravidelne objavuje medzi prioritami všetkých vedení mesta Bratislava aj mestských častí, no ani za posledné dva roky od výmeny vedenia magistrátu k výrazným zmenám nedošlo.

S verejným obstarávaním nových trás sa začalo až koncom minulého roka. Za všetko vraj môže nedostatok zamestnancov. „Cyklokoordinátora sme minulý rok nemali a ja som sa téme cyklodopravy venoval len čiastočne,” napísal na sociálnej sieti Peter Netri, ktorý pracuje na oddelení dopravného inžinierstva magistrátu.

Nové cyklotrasy mali vzniknúť aj pri výstavbe D4R7 a tiež na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bicyklovanie v Bratislave

Bratislava

Slovensko

Teraz najčítanejšie