Denník N

Nehráme sa na niečo, čo spasí dopravu. To ani nechceme, hovorí o bikesharingu Peter Blaas z Antiku

Peter Blaas (vpravo) vo Vajnoroch otvára prevádzku bikesharingu. Foto - N
Peter Blaas (vpravo) vo Vajnoroch otvára prevádzku bikesharingu. Foto – N

V minulom roku v Antiku zámerne zničili dvadsať bicyklov. Hodili ich do rieky, prešli nákladným autom či postriekali farbou. Vo firme však rátali aj s tým, že niektoré im jednoducho zmiznú.

Košická firma Antik štartovala ako telekom a káblovka, v posledných rokoch prekvapuje investíciami do zdieľanej dopravy, prevádzkuje elektrické motorky, kolobežky a bicykle. Nedávno prekvapila, keď vstúpila aj na bratislavský trh, hoci tam už fungujú dva systémy požičiavania bicyklov.

Riaditeľ pre rozvoj Antiku Peter Blaas v rozhovore vysvetľuje aj:

  • prečo začali so službou Verejný bicykel;
  • v čom je odlišný ako ostatné služby zdieľanej dopravy;
  • ako funguje bikesharing bez dokovacích staníc;
  • ako prežili koronakrízu.

Chodíte do práce na bicykli? 

Pred tým, ako sme spustili bikesharing, som veľa nebicykloval. Bikesharing som nepoznal. Dá sa povedať, že som bol taký „anticyklista“. Pred spustením služby som si na bicykel opäť sadol, aby som zmysel bikesharingu pochopil. Aj našim zamestnancom sme pred spustením služby dali bikesharing vyskúšať, aby nám poskytli spätnú väzbu, čo je dobré a čo zlé. Najviac boli pre nich netradičné brzdy, pretože sú iné ako na bežných bicykloch. Keďže pôvodný dizajn pochádzal z Číny, niektorí sa čudovali, či sú Číňania pozadu. Brzdy ostali, ako boli, práve naopak, tento dizajn sa osvedčil, keďže je prakticky bezúdržbový.

Máte na starosti rozvoj nových projektov, poskytujete internet v Košiciach. Ako ste sa posunuli od poskytovateľa telekomunikačných služieb k riešeniam na zlepšenie mobility?

Keďže ľuďom poskytujeme internet a televíziu, chceli sme im ponúknuť aj takýto druh služby, ktorá môže byť pre nich pozitívna. Za desiatky rokov, čo pracujem v oblasti služieb, sa až tak často nestalo, aby nám niekto iniciatívne, bez výzvy poďakoval. Bikesharing vyvoláva množstvo naozaj pozitívnych emócií.

Kto prišiel s nápadom bikesharingu? 

Navrhol to náš riaditeľ Igor Kolla, ktorý žije v Číne, kde je to už úplne bežná súčasť života. V minulosti tam bicykle vlastnili všetci a využívali ich na cestu do práce. Lenže do metra, ktoré spojilo novopostavené aglomerácie, si ich brať nemohli. A keďže 40 kilometrov na bicykli do práce cestovať nikto nebude, začali využívať zdieľanú dopravu. Čína napríklad už pred rokmi podporila elektrické bicykle a e-skútre tak, že zakázala predávať benzínové motorky.

Verejné bicykle Antiku v Poprade. Foto – TASR

Kde sa vyrábajú vaše bicykle?

Vyrábame ich v Číne, za 15 rokov, čo tam pôsobíme, sme sa naučili, ako riešiť miestne výrobné vzťahy. Máme tam vlastný tím ľudí, ktorí

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Bicyklovanie v Bratislave

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie