Ekonomický newsfilter: Jančura Matovičovi pripomenul, ako jeho ľudí na doprave ponížili kollárovci
Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia
Dobrý deň,
štvrtkový Ekonomický newsfilter má 1000 slov, čo sú 4 minúty čítania. Pripravil Konštantín Čikovský.
1. Doležalova dilema: klíma alebo poriadok
Vláda si musí počas niekoľkých najbližších týždňov vybrať, či na úspešnej železničnej linke Komárno – Dunajská Streda – Bratislava budú mať cestujúci najbližšie dva roky prudko znížený komfort alebo dá lukratívnu zákazku znova bez súťaže.
- Na výber má dve možnosti – objedná niektorého dopravcu na dva roky s rizikom, že ten tam donesie staré súpravy alebo zadá desaťročný kontrakt niektorej súkromnej alebo štátnej firme priamo.
- Terajšia zmluva pre RegioJet sa končí v decembri tohto roka.
- Šéf RegioJetu Radim Jančura situáciu vyhrotil tým, že sa na postup ministra dopravy Doležala (Sme rodina) sťažoval predsedovi vlády Matovičovi (OĽaNO).
Prečo je to dôležité: Trať Komárno – Bratislava je na Slovensku symbolom možností železnice uspieť v súboji s automobilovou dopravou aj pri každodennom dochádzaní do práce a školy z periférie do centra regiónu.
História problému:
- Ministerstvo dopravy za Jána Figeľa (KDH) a štátneho tajomníka Árpáda Érseka (Most-Híd) ešte za Radičovej vlády zobralo lukratívnu vlakovú linku aj s dotáciou štátnym železniciam a dalo ju bez súťaže aj s dotáciou RegioJetu.
- Ministerstvo dopravy malo potom desať rokov, aby zorganizovalo normálnu súťaž, ale nezvládlo to. Neskoro a zle vypísaný tender muselo nedávno zrušiť.
- Po chybách ministrov za Smer, Sieť a Most-Híd už minister Doležal nemá široký manévrovací priestor.
Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.