Denník N

Dotyky a spojenia interpretov zo zdanlivo rozdielnych svetov

Dvojcédečko Hradišťan & Jiří Pavlica, Spirituál kvintet a Dagmar Pecková prináša záznam záverečného koncertu ich spoločného turné.

Vydanie spoločnej nahrávky troch interpretov takého významného kalibru, akými sú svetoznáma operná diva mezzosopranistka Dagmar Pecková, renesančný súbor ľudovej hudby využívajúci prvky world music a modernej klasiky Hradišťan so skladateľom, primášom aj spevákom Jiřím Pavlicom a gospelová formácia Spirituál kvintet, vedená folkovým veteránom Jiřím Tichotom, sa podarí uskutočniť naozaj len zriedkavo.

Ale stalo sa – v dobrej viere a očakávaní naplnenia posolstva duševného pokoja, ktoré na 2CD prináša zostrihu záznamu koncertu spoločného vystúpenia trojice v pražskom Švandovom divadle z októbra 2019, ktorým sa finalizovalo ich beznádejne vypredané spoločné turné oslavy hudby a života.

Spolupráca Hradišťanu a Spirituál kvintetu trvá už desaťročia, a hoci výsledky jej prienikov je možné vidieť a počuť skôr nárazovo v podobe spoločných koncertov alebo ojedinelých nahrávok, ich prepojenie je kontinuálne. Ľudské aj muzikantské porozumenie sa premieta nielen do vzájomnej spolupráce oboch kapelníckych lídrov, ale aj do dlhodobej Pavlicovej kooperácie s dvorným textárom Spirituálu Františkom Novotným a nedávno zosnulým kontrabasistom Dušanom Vančurom.

Výlety „na druhú stranu“

Napriek tomu, že inšpiračné podnety Hradišťanu sú skôr v moravskej folklórnej hudbe aj poézii a muzika Spirituálu viac pramení z afroamerických koreňov, témy ako láska, pravda, viera v dobro a nádej sú spoločným jazykom ich muzikálnosti a textov. Napokon, o hudobnom prelínaní alebo výletoch „na druhú stranu“ svedčí nahrávka moravských ľudových piesní od Spirituálu Šibeničky (1988, 2003) alebo projekt Hradišťanu s virtuóznym hráčom na marimbu a tradičné africké nástroje (uhadi, unklungs, kayomba, hosho, jembe, mbira) Juhoafričanom Dizu Plaatjiesom Mys dobré naděje (2001).

Iným experimentom Pavlicu na poli miešania rôznych hudobných kultúr, farieb a štýlov bolo CD Svítání (1997), tentoraz s japonským hráčom Yas-Kazom, ktorý hrou na perkusie a menej známe nástroje, ako frame drum, darbouka alebo gravikord, prispel k zaujímavému mixu moravskej a japonskej ľudovej tvorby s ozvenami indonézskej, brazílskej aj africkej piesne.

Impulzom spolupráce s Dagmar Peckovou bol koncert pri príležitosti 55. narodenín Spirituál kvintetu, pri ktorom sa všetci protagonisti aktuálneho 2CD po prvýkrát koncertne stretli.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie