Denník N

Potrebujeme nový zmysel, novú citlivosť

Poetic AI - z tvorby novomediálneho štúdia Ouchhh
Poetic AI – z tvorby novomediálneho štúdia Ouchhh

Festival Sensorium v Bratislave, Košiciach, Žiline, Trnave a v Banskej Bystrici predstavuje prieniky digitálneho umenia a kultúry s vedou a ich praktické dosahy na spoločnosť.

Pred piatimi rokmi to bola odborná konferencia v Bratislave, dnes je to festival v piatich mestách. Organizujú ho ľudia presvedčení, že veľa moderných technológií vychádza z umenia a že práve prepájanie umelcov s vedcami môže priniesť nové možnosti a pohľady na svet.

Festival digitálnej kultúry a umenia Sensorium, ktorý sa začal minulý týždeň a potrvá do 7. septembra, predstaví ľudí, ktorí sa podieľali na projektoch pre NASA, MoMA New York či Google Arts & Culture a boli ocenení v rámci prestížnych festivalov ako Ars Electronica.

Rôzne druhy zážitkov

„Našou ambíciou nie je byť Pohoda alebo Ars Electronica. Možno je našou ambíciou byť Ars Electronica v kvalite, v programe a v pozývaných hosťoch. Sme festival združujúci expertov na medziodborové prepájanie,“ vysvetľuje riaditeľka festivalu Lucia Dubačová.

Pochádza z Trenčína, v Londýne študovala odbor podnikanie v kreatívnom priemysle a kultúre. Robila stážistku hlavnej produkčnej v agentúre, ktorá produkovala festivaly The Secret Garden Party a Wilderness, kde je popri hudbe vždy dôležitý aj vizuálno-umelecký koncept, a po niekoľkých rokoch života v Anglicku, kde pôsobila v komunite ľudí okolo digitálneho umenia, sa rozhodla vrátiť na Slovensko. Najskôr spolupracovala so SNG na interaktívnej hre k výstave o umení gotického Majstra z Okoličného a pomáhala s produkciou na festivale Multiplace a na žilinskom Fest Anča, potom zorganizovala vlastný festival, ktorý plánovala už dlhšie.

„Od začiatku bolo dôležité stretávať sa s ľuďmi, ktorí chcú prepájať nejaké myšlienkové prúdy. Vedecký a technický svet s kreatívnym. Prichádzať na to, aké možnosti to otvára a či je to zaujímavé aj pre ostatných. Na začiatku to bola len konferencia, lebo sme chceli spoznať ľudí, ktorých sme obdivovali, ale zároveň aj zistiť, kto je táto komunita na Slovensku. Najskôr chodili ľudia, ktorí boli expertmi v niektorých profesiách, časom sa veľa tém začalo formovať do iných tém, ktoré sa týkajú aj širšej spoločnosti. Z konferencie sa preto stal festival. Už nechceme len prepájať zahraničie so Slovenskom, rozhodli sme sa ísť aj mimo Bratislavy. Veľmi ma zaujíma, čo sa stane, lebo ja vôbec netuším, ako budú reagovať ľudia v iných mestách.“

Sensorium sa prvý rok koná okrem Bratislavy aj v štyroch ďalších mestách, ktoré majú zázemie lokálnych komunít ľudí venujúcich sa podobným aktivitám aj vďaka univerzitám. Niekde ide o prirodzené pokračovanie už rozbehnutých spoluprác (napríklad s Art & Tech Days v Košiciach alebo s Lovely Experience v Trnave), inde o sondovanie nových možností (Banská Bystrica a Žilina). Podrobný program tu.

Inštalácia Artificial Tears od Evelyn Benčičovej sa dá vidieť 28. augusta v Berlinke v SNG v Bratislave. Foto – Sensorium

V bratislavskom Sade Janka Kráľa sa v sobotu 29. augusta v rámci eventu Beyond The Sound predstaví aj Slovinka Saša Spačal.

Zdalo by sa, že robiť festival digitálneho umenia a kultúry v čase korony je skôr výhoda. Virtuálne konferencie a diskusie sú už dobre odskúšané, lenže Sensorium je postavené na niečom inom. Organizátori chcú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie