Kto by v mise hľadal ženské lono
Júlia Kunovská získala množstvo cien po celom svete za veci, ktoré môžete vidieť aj v našom múzeu dizajnu.
V zbierkach Slovenského múzea dizajnu nie sú len produkty priemyselnej výroby, ale nachádzajú sa v nej aj predmety, ktoré reprezentujú jednu z charakteristických polôh slovenského dizajnu – osciláciu medzi remeslom a dizajnom, alebo výtvarným a funkčným objektom. Jedno však môže inšpirovať druhé. Misa Torzo patrí k nim.
Zakódované skúsenosti
Misa ako symbol pohostinnosti je dôležitým, dokonca ústredným motívom v tvorbe stolovacích prvkov Júlie Kunovskej a Torzo – doslova vzletný predmet – ktorý pripomína z istého pohľadu aj rozpäté krídla vtáka, je centrom, alebo nadnesene povedané srdcom medzi nimi. Vývojové línie ďalších predmetov vedú buď k nej, alebo sa odvíjajú od nej.
Aj keď to na prvý pohľad nie je zrejmé, sú v nej zakódované aj skúsenosti autorky z dlhoročného skúmania remeselnej tradície, objavovania nevšedných techník, ktoré ju vždy nasmerovali k ich premene do súčasných podôb dizajnu.
Skvelým príkladom je jej doma menej známy objekt Pocta drotárstvu. Išlo o komplexný projekt s drobnými prvkami stolovania z rôznych materiálov, s použitím tradičných techník, s dominantou drotárskeho objektu a stola. Za stôl získala cenu World Craft Council Europe Award (1976) a stal sa zbierkovým predmetom dvoch múzeí v zahraničí.
Časť tela
Misa Torzo vznikla ako prirodzený osobný výskum autorky, ktorá skúsenosti s projektom stola zúročila a posunula ďalej do nadčasového predmetu, v ktorom sú inšpirácie tradíciou uložené veľmi hlboko. Misa ako prototyp, realizačne vznikla výsostne v ateliéri Júlie Kunovskej a aj keď nesie známky rukodielnej práce, je pripravená obstáť aj v sériovej výrobe.
Torzo, ako sám názov misy napovedá, je časť ľudského tela objavujúceho sa v dejinách umenia. V tomto prípade je to ženské lono, ktoré je len symbolickou linkou naznačené a s funkčnosťou tvaru misy spoluvytvárajú samostatný výtvarný objekt s rafinovane skrytou erotikou. Kto by ju v mise očakával?
V japonskom múzeu
Jej manžel Ferdinand Milučký ju nahovoril, aby ju poslala na jednu z najväčších medzinárodných súťaží v oblasti umenia a remesla do japonského mesta Kanazawa.
Spomedzi 1 214 súťažiacich opäť získala cenu v zahraničí a miesto v Múzeu úžitkového umenia v tomto meste. Tentokrát sme si ani my nenechali ujsť príležitosť získať ju do našich zbierok.
Misa Torzo je dobrým príkladom, ako zvláštne spojenia funkčnosti a výtvarnosti, tradície a súčasnosti posúvajú výraz predmetov stále novým a neopakovateľným smerom. Mnohí odborníci sa stotožňujú s názorom, že úžitkové predmety majú čoraz častejšie výtvarnú podobu a stávajú sa tak kultúrnymi symbolmi doby. Preto je dôležité ich zbierať a uchovávať pre budúcnosť.
Júlia Kunovská 1949 (Košice)
V roku 1968 prišla do Bratislavy študovať na Fakulte architektúry STU. Po ukončení štúdia nastúpila do Výskumného a vývojového ústavu drevárskeho a nábytkárskeho priemyslu v Bratislave.
Navrhla niekoľko úspešných a ocenených nábytkových zostáv. Navrhla aj interiér kaštieľa v Moravanoch nad Váhom a bola kurátorkou a zároveň autorkou nového výstavného fundusu pre výstavu Dialógy v radnici Frederiksberg, v Dánsku (1998).
V celej širokej škále svojej tvorby používa základné farby (modrá, červená, čierna). Rada siaha po kove, drôte, plechu, pletive, navrhovala však aj textílie pre Bavlnárske závody V. I. Lenina v Ružomberku ( 80. roky).
V súčasnosti dokončila komplexné výtvarné riešenie interiéru Cafe bar Moare na Laurinskej v Bratislave (2015).
🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].