Denník N

Goda na ministerstve bojuje s hoaxmi: Ak sa dá očkovať minister, premiér a prezidentka, bude to presvedčivé

Foto - Petra Rjabinin
Foto – Petra Rjabinin

Jakub Goda je publicista a aktivista, ktorý začal pracovať na ministerstve zdravotníctva. Aj po rokoch ešte dokáže prekvapiť, aké banálne a jednoduché je vytvoriť a šíriť virálnu nepravdivú správu.

Slovensko čelí veľkej dezinformačnej kampani v súvislosti s pandémiou, hovorí minister zdravotníctva Marek Krajčí. „Nie sme takí jednotní, ako sme boli na začiatku, keď pandémia vypukla.“ Dezinformáciám sa na ministerstve začali venovať, zaoberá sa nimi Jakub Goda (31).

Ten sa venuje dlhodobo boju proti dezinformáciám. V minulosti sa infiltroval do Hlavných správ a zverejnil tam text s faktickými nezmyslami, aby v praxi ukázal, ako funguje toto médium.

Momentálne pracuje pre ministerstvo zdravotníctva, kde má na starosti boj s dezinformáciami. Živí sa tvorbou reklamných vizuálov, animácií a vizuálnych efektov. Študoval na Fakulte managementu UK a neskôr filozofiu, politické vedy a ekonómiu na Univerzite v Yorku vo Veľkej Británii. Získal novinársku cenu za najlepšie texty uverejnené na blogu.

V rozhovore sa dočítate:

  • ako sa zmenili dezinformácie v druhej vlne oproti prvej,
  • ako chce štát s dezinformáciami bojovať,
  • čo môže byť efektívne v kampani za očkovanie proti chrípke či COVID-19,
  • či sa ešte môže vyostriť diskusia o koronavíruse.

Na ministerstve zdravotníctva máte na starosti projekt týkajúci sa dezinformácií. Čo konkrétne budete robiť?

Na ministerstve pracujem na dohodu v sekcii reformnej agendy, ktorú vedie Oskar Dvořák a ktorá spadá pod štátnu tajomníčku Janu Ježíkovú. Mojou úlohou je prichádzať s nápadmi a plánom, ako by ministerstvo malo reagovať na dezinformácie, ktoré sa na internete šíria. Ich počet sa za posledné roky zväčšuje. Ale nejde len o to prísť s nápadmi, ale potom ich aj v spolupráci s ľuďmi zo sekcie reformnej agendy a s komunikačným odborom realizovať.

O aké projekty ide?

Jedna časť je komunikácia s Facebookom. Začali sme oficiálnu komunikáciu s predstaviteľmi Facebooku, ktorí majú na starosti strednú a východnú Európu. Treba na nich trochu tlačiť, že tu je aj Slovensko, treba sa nám venovať. Je tu veľké množstvo dezinformácií a máme pocit, že sa nám Facebook dostatočne nevenuje. Cítil som, že keď to bude z oficiálnej adresy, budú reagovať trochu inak.

Potvrdilo sa to?

Áno, niektoré veci už na náš podnet stiahli. Pracoval som aj na trestnom oznámení na stránku Bádateľ za šírenie poplašnej správy. Bolo dôležité vyslať signál, že v najextrémnejších prípadoch je aj toto cesta, ktorou môžeme ísť. Spolupracujem aj s komunikačným odborom a snažíme sa zintenzívňovať komunikáciu na sociálnych sieťach, primárne na Facebooku. Ten je na Slovensku dominantný a šíri sa tam väčšina dezinformácií. Systematicky monitorujeme, aké

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Koronavírus

Slovensko

Teraz najčítanejšie