Denník N

Virtuálne roboty zvládnu dve tretiny rutinnej práce. A nemusíte im platiť

Vedia klikať, písať či pracovať s dátami. Reč nie je o bežných zamestnancoch, ale softvérových robotoch. Firmy, ktoré ich „zamestnávajú“ šetria náklady, zvyšujú produktivitu, znižujú chybovosť a, v neposlednom rade, odbremeňujú skutočných zamestnancov od nudných činností

Keď sa povie automatizácia alebo robotizácia, väčšina ľudí si predstaví veľké robotické rameno, ktoré montuje auto alebo skladá elektroniku. Robotizácia má však obrovský potenciál aj v kanceláriách – pri bežných a opakovaných činnostiach na počítači, ktorými zamestnanci často trávia zbytočne veľa času. V tomto prípade ide o technológiu nazývanú Robotická automatizácia procesov, alebo IRPA – z anglického Intelligent Robotic Process Automation.

Vo svojej podstate ide o neviditeľného robota, teda program, ktorý beží na počítači alebo na serveri v dátovom centre. Dokáže rozoznávať dianie na počítači – teda z neho čítať – a na základe toho pracovať. Firmy tak nemusia na jednoduché opakujúce sa činnosti zamestnávať ďalších ľudí. Všetky zvládne robot, alebo, ak treba, tisícky robotov.

Keďže ich nie je potrebné vyrábať fyzicky, ich nastavenie a naprogramovanie je pomerne rýchle, záleží od zložitosti procesu. A čo je najlepšie, nemusíte mať ani žiaden špeciálny softvér či nové zariadenie. „IRPA môže bežať nad akýmkoľvek softvérom, kancelárskom balíku, v mailoch či na webstránkach. Stačí ju nasadiť a nechať pracovať,“ vysvetľuje SAP Presales odborník Ján Chovanec.

Financie v „rukách“ robotov

Technológia IRPA je veľmi užitočná napríklad vo finančnom sektore. Banky, poisťovne či sporiteľne vykonávajú množstvo drobných opakujúcich sa úloh, pri ktorých je potrebná precíznosť. Ideálna práca pre robota. Na rozdiel od človeka totiž funguje 24 hodín denne, 7 dní v týždni, nechodí spať, nemusí jesť, nepotrebuje prestávku ani plat, jeho výkon je stabilný a najmä – nerobí chyby z nepozornosti. Práve tie totiž vedia byť v mnohých prípadoch kritické a v konečnom dôsledku aj veľmi drahé.

Softvérové roboty môžu namiesto ľudí vypĺňať formuláre, prepisovať údaje, zadávať platobné príkazy, dohľadávať dáta vo viacerých systémov a veľa ďalšieho. Podľa americkej analytickej spoločnosti Gartner vedia finančným oddeleniam ušetriť ročne až 25-tisíc hodín práce.

Banky, poisťovne či sporiteľne (ale aj akékoľvek iné spoločnosti) tak získavajú konkurenčnú výhodu – šetria totiž náklady na extra zamestnancov, ktorých by inak na danú prácu potrebovali. Stávajúci pracovníci sa pritom môžu venovať kreatívnejším a komplexnejším úlohám.

„Ide o trend, ktorý pozorujeme dlhodobo. Bežná rutina sa od ľudí odsúva. Firmy chcú ľudské zdroje využiť viac na aktivity s pridanou hodnotou. Zaujímavé je to aj pre samotných pracovníkov. Málokto je predurčený na monotónnu prácu a vydrží ju robiť dlhodobo,“ dodáva Chovanec. Ako presne technológia SAP IRPA funguje a s čím všetkým vie firmám pomôcť vysvetľuje Ján Chovanec aj v sérii náučných videí o inteligentnom podnikaní SAPerman akadémia.

Kontrola konkurencie aj spokojnejší zákazníci

Samozrejme, financie nie sú ani zďaleka jedinou oblasťou, v ktorej vie IRPA firmám pomáhať. Vezmime si, napríklad HR oddelenie. Softvérové roboty vedia výrazne urýchliť a zjednodušiť nástup nového zamestnanca. Bežne je totiž potrebné zapísať jeho údaje do rôznych zoznamov, vygenerovať mu prístupové údaje, heslá, prihlásiť ho do Sociálnej poisťovne či mnoho ďalších krokov, ktoré sa opakujú s každým jedným pracovníkom. Toto všetko vie namiesto personalistu urobiť robot. A samozrejme rýchlejšie a (opäť raz) bez chýb.

Úplne rovnako to funguje v prípade on-boardingu nového obchodného partnera. Aj tu vie potrebné informácie o ňom zapísať do systému obstarávania či interných zoznamov a dokumentov namiesto zamestnanca robot.

Technológia IRPA vám vie pomôcť aj pri kontrole vašej konkurencie. Môže, napríklad, prechádzať weby konkurenčných predajcov a sledovať, aké majú ceny. Ak nájde rozdiel, cenu za daný tovar či službu u vás automaticky zmení. Alebo jej poviete, aby vás iba informovala a o zmene sa rozhodnete vy sami.

„Automatizácia vie zlepšiť aj zákaznícku skúsenosť. Pri objednávaní tovaru cez telefón musí pracovník kontaktného centra po samotnom hovore vojsť do objednávkového systému a vyplniť všetky potrebné informácie, ako sú osobné údaje zákazníka, fakturačná adresa a mnohé ďalšie. Toto všetko vie namiesto neho prevziať robot. Zamestnanec tak šetrí čas a môže sa venovať ďalšiemu zákazníkovi, ktorý nemusí čakať,“ vysvetľuje Chovanec.

Prakticky akákoľvek firma, malá aj veľká, manufaktúra aj biznis centrum má potenciál na využívanie softvérových robotov. Mnohé firmy v zahraničí, ale aj na Slovensku, sa do automatizácie už pustili. Podľa predpokladu spoločnosti Gartner bude do roku 2024 vo svete plne automatizovaných až 69 % všetkých rutinných činností, ktoré dnes robia ľudia.

Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa moderné podniky pozerajú po spôsoboch, ako odbremeniť cenných ľudí od práce s nízkou pridanou hodnotou. Inteligentná robotická automatizácia procesov sa tak stáva praktickou nevyhnutnosťou. Ak chcete podnikať inteligentne, mali by ste ju už mať. Alebo by ste o nej mali aspoň začať premýšľať.


Ján Chovanec
Senior Presales Specialist, SAP Slovensko

 

Čo moja firma potrebuje na zavedenie virtuálneho robota?

  1. Nájsť mu prácu.

Ako prvé je potrebné zadefinovať si rutinnú činnosť, ktorú by bolo možné na robota nechať. Ideálne analýzou jednotlivých procesov vo firme.

  1. Identifikovať potenciálny prínos

IRPA dokáže šetriť náklady, urýchliť procesy, znížiť chybovosť, zlepšiť zákaznícku skúsenosť, či optimalizovať procesy. Určite si, čo presne chcete zavedením IRPA dosiahnuť a ako to pomôže vášmu podnikaniu.

  1. Zvoliť riešenie.

Áno, jediné čo vám zostáva, je zvoliť si riešenie. Virtuálny robot totiž nepotrebuje žiadnu špeciálnu techniku ani softvér. Fungovať dokáže v rámci vášho existujúceho softvéru.


Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie