Denník N

Sú to Lubyovej ľudia, reaguje na kritiku analytikov minister školstva

Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) si rozhneval vysoké školy. Obviňujú ho zo snahy o ich spolitizovanie. Foto N - Tomáš Benedikovič
Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) si rozhneval vysoké školy. Obviňujú ho zo snahy o ich spolitizovanie. Foto N – Tomáš Benedikovič

Medzi novým vedením ministerstva školstva a analytikmi v Inštitúte vzdelávacej politiky je už niekoľko mesiacov napätie.

Konflikty medzi analytikmi a vedením rezortu prenikli na verejnosť pre hodnotiacu správu, ktorá hovorí o vyučovaní počas prvej vlny koronavírusu.

Výsledné dáta neboli pre rezort školstva príjemné. Až 52-tisíc detí ostalo vylúčených zo vzdelania – s učiteľmi teda vôbec nekomunikovali. Až 128-tisíc žiakov sa neučilo online, to znamená, že celý polrok komunikovali s učiteľmi len cez telefón či cez pracovné listy. Viac ako 70 percent učiteľov by potrebovalo úhradu za internet pre seba či svojich žiakov.

Ministerstvo sľúbilo tieto čísla predstaviť na konci augusta. Hodnotiaca správa analytikov bola nakoniec publikovaná 17. septembra, necelé tri týždne po začiatku školského roka. Od analytikov sa ozýva kritika procesu, ktorý dotazník sprevádzal. Podľa nich malo ministerstvo čiastkové dáta k dispozícii už 28. augusta.

Analytici zverejnili na svojich súkromných facebookových profiloch aj infografiku, ktorú nemohli zverejniť pod hlavičkou Inštitútu vzdelávacej politiky. „Keďže ju vedenie ministerstva školstva považovalo za ‚tendenčnú‘, nemohli sme ju na apel novej šéfky IVP zverejniť pod hlavičkou nášho analytického útvaru,“ tvrdí jeden z analytikov Juraj Čokyna. Dodáva, že analytici majú obavy „z čoraz častejšieho politického nátlaku zo strany vedenia ministerstva na výstupy analytického útvaru“.

Infografika, ktorú ministerstvo školstva odmietlo publikovať pod hlavičkou IVP. Zdroj – IVP

Ministerstvo školstva

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie