Denník N

Ako a kedy vyvracať hoaxy tak, aby to malo zmysel – (ne)stručný manuál

Ilustrácia: Sebastien Thibault
Ilustrácia: Sebastien Thibault

Debata by už nemala byť o tom, či sa treba venovať hoaxom a dezinformáciám, ale skôr o tom, kedy a ako to robiť.

Autor je publicista,
v boji proti dezinformáciám spolupracuje s ministerstvom zdravotníctva
a s europoslancom Vladimírom Bilčíkom

Čoraz viac novinárov a aktivistov, ale aj inštitúcií, mimovládok, akademikov alebo ministerstiev sa začína venovať vyvracaniu (alebo skúmaniu) hoaxov a dezinformácií, ktoré sa šíria na internete. Taká je doba: už nestačí písať len o tom, čo sa stalo, ale aj o tom, čo sa nestalo. Novinári už nehľadajú len pravdu, ale aj nepravdy.

Za posledné roky vznikli vo svete stovky fact-checkingových organizácií a debata o tom, či to má zmysel, sa posunula z „nevšímajme si to a nepridávajme im na pozornosti“ smerom k proaktívnemu prístupu, keďže je jasné, že v mnohých prípadoch reagovať treba, a reč je viac o tom kedy a ako.

Kedy reagovať na hoax

Na základe vlastných skúseností, ale aj na základe odporúčaní medzinárodných fact-checkingových organizácií ako Fullfact alebo britskej vládnej inštitúcie Government Communication Service odporúčam všímať si najmä tri faktory:

  • Rýchlosť šírenia (virálnosť)
  • Potenciálny vplyv
  • Náročnosť a presvedčivosť potenciálnej reakcie

Rýchlosť šírenia (virálnosť)

Aký je zásah dezinformácie v danom čase? Aký je odhad potenciálu ďalšieho šírenia? Ide o niečo chytľavé, presvedčivo spracované, veľmi emotívne? Má dezinformácia vplyvných šíriteľov?

Nemá zmysel reagovať na veci, ktoré si sami osebe nedokázali získať pozornosť a šíria sa len obmedzene vo vnútri úzkych zmätených kruhov. Naopak, môže byť užitočné reagovať na dezinformácie, ktoré sa stali alebo majú potenciál stať sa virálnymi a prenikať do mainstreamu. Nezriedka sa stane, že sa tieto správy dostanú až do bulvárnych plátkov alebo ich šíria aj ľudia, ktorí bežne čítajú normálne správy.

Číslo, od ktorého sa dá odraziť, je počet

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Komentáre

Teraz najčítanejšie