Denník N

Načo robiť dnes festival? Pretože keď si od kultúry a umenia odvykneme, postupne zaniknú

Z inscenácie Slovenského komorného divadla Martin Komedia česká o bohatci a Lazarovi
Z inscenácie Slovenského komorného divadla Martin Komedia česká o bohatci a Lazarovi

Keď sa zo studní stratí voda – v dôsledku dlhotrvajúceho sucha či masívnych výrubov lesa –, môže sa stať, že sa už nikdy nevráti. Ani keď sa zlepšia klimatické pomery. Jednoducho už jej nebude dosť, aby opäť naplnila žriedla, alebo si nájde iné cestičky v zemi a pôvodné zdroje zmiznú navždy.

Niečo podobné sa môže stať s kultúrou a umením v ťažkej kríze, ktorú zažívame. Rozpadnú sa pracovné tímy, oslabí sa tvorivá energia, bude stále ťažšie presvedčiť ľudí, aby navštevovali kultúrne podujatia. Hrozí, že si od umenia a kultúry odvyknú a nájdu si iné cesty, ako si urobiť v živote radosť alebo minúť peniaze. A časom niektoré druhy umenia a kultúrne služby prestanú verejnosti chýbať a postupne zaniknú.

Jedným z najohrozenejších druhov ekosystému kultúry sú festivaly. Spochybňovať legitimitu ich konania by pred 9. marcom 2020 prišlo na um len málokomu. Áno, mnohé sú náročné – organizačne, logisticky aj finančne. No napriek tomu (alebo práve preto) patria k vrcholom spoločenského života v rôznych oblastiach: v umení, remeslách, vede a technike, gastronómii, cestovnom ruchu… Dá sa dokonca povedať, že sú prejavom zdravia človeka a spoločnosti.

Sú jedinečným miestom stretávania sa a interakcie občianskych komunít i profesijných skupín. Umožňujú prezentáciu výsledkov rôznych činností, povzbudzujú súťaživosť, motivujú ku kvalitnejším výkonom. Sprostredkujú poznanie aj vzdelanie. Stret kultúr prítomný na festivaloch spolu so spoločensko-politickými presahmi otvára mysle a učí tolerancii k rozmanitosti. Podstata fungovania festivalov v zmysle ich mimoriadneho obsahu, ale aj dôrazu na zásady správania sa veľkého množstva ľudí na jednom meste je prejavom ich etického rozmeru.

Keď sme na jeseň 2019 koncipovali tému 29. ročníka Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra – územie étos –, netušili sme, akú silu a naliehavosť jej dodá jar 2020. Zrazu sme sa všetci ocitli na tom území. Riešili sme otázky svojho životného priestoru, ochrany súkromia, hraníc intimity, vzťahov v rodine, generačnej príslušnosti, významu vzdelávania a kultúry mimo systému vzdelávania a kultúry a nečakane aj otázky základnej materiálnej existencie a fyzického prežitia.

Pýtali sme sa, kde sa podejú tí, ktorí nemôžu „zostať doma“, pretože domov nemajú.

Desila nás skutočnosť izolácie starých a chorých od ich blízkych, ako aj predstava, že ani v ich najťažších hodinách ich nebudeme môcť držať za ruku.

Predstavovali sme si, akú dilemu musia prekonávať lekári a zdravotnícky personál, keď sa rozhodujú, komu poskytnú život zachraňujúci prístroj a komu nie.

Obávali sme sa, či presun veľkej časti komunikácie do online priestoru neznamená stratu intimity, kvality správania a najmä ohrozenie našich dát a osobných údajov – ale aj skúšku mravnej integrity detí a mladých ľudí či nezvratnú zmenu ich mentálneho nastavenia.

Boli sme fascinovaní možnosťami využívania moderných technológií – od simultánnych online koncertov, konferencií a divadelných predstavení cez zásahy etických hekerov až po sledovanie zločincov či ľudí v karanténe cez mobily alebo biometriu tváre.

Znížením osobnej spotreby a poklesom celkovej výroby sme na istý čas pomohli životnému prostrediu, no jeho ochrana už nie je našou prioritou. Staráme sa väčšmi o vlastné prežitie ako o prežitie planéty.

Skrátka, všetci sme boli konfrontovaní so zaužívanými morálnymi zásadami a etickými princípmi, s vlastnými predstavami o dobre a zle – všetci sme sa dotkli hraníc územia étos.

Uplynulo niekoľko mesiacov. Chvíľu sa zdalo, že svet sa vracia do normálu. No pred nami sa dvíha druhá prílivová vlna, zrejme vyššia ako tá prvá. A už nič nebude ako predtým.

Za doterajších 28 ročníkov Divadelnej Nitry sme v štábe festivalu mnoho ráz zažívali situácie, ktoré vyžadovali nasadenie označované ako krízový manažment. Niekedy z politických, zväčša však z finančných dôvodov – neštátny neziskový subjekt v kultúre to na Slovensku vždy mal a stále má ťažké. Netušili sme však, že príde rok 2020, ktorý prinesie totálnu neistotu vo všetkom. A v rôznych etapách inú – krízový manažment, aký sme nikdy nepoznali. Vo chvíli, keď držíte tieto noviny v rukách, nič nie je isté. Ani záujem obecenstva o väčšie podujatia, ako sú festivaly či premiéry, kde sa zhromažďuje viac ľudí na jednom mieste, nota bene v interiéri, ani možnosť usporadúvať verejné kultúrne podujatia. Už sme to na jar zažili, a preto sme v nádejach opatrní.

Napriek tortúre uplynulých mesiacov a blížiacej sa druhej vlne pandémie si myslíme, že Divadelná Nitra sa má uskutočniť, lebo:

1. Nechceme, aby sa festival stratil z vedomia verejnosti.

2. Chceme poskytnúť príležitosť na prezentáciu predovšetkým slovenským tvorcom, ktorí v dôsledku koronakrízy prišli o veľa.

3. Chceme priniesť svojmu publiku radosť zo stretávania sa s umením a dokázať, že bez umenia a kultúry človek žiadnu krízu neprežije.

Preto sme pripravili program, v ktorom majú slovenské divadelné súbory väčšie zastúpenie ako zahraničné a kde dávame priestor miestnej kultúre, lokálnym komunitám, divadelníkom, muzikantom, výtvarníkom, ale aj tým, ktorí poskytujú služby – technikom, tlačiarňam, hotelom, reštauráciám. Aj to je v dnešnej dobe dôležité, takpovediac etické.

Veríme, že festival bude. Že sa stretneme na území étos. A aj keby napokon nebol, dôležité je jasne komunikovať, že mal byť. O čom, aký, pre koho. Aby tí, pre ktorých bol určený, si aspoň mohli pozrieť jeho jedálny lístok, predstaviť si jeho farbu a chuť, aby zaľutovali, že nemohli ochutnať, ale predovšetkým aby v nich zostalo vedomie, že festival tu bude aj nabudúce. S otázkami, ktoré zostávajú.

Čo je pre každého z nás tým ÚZEMÍM ÉTOS, ktoré sme ochotní brániť za každú cenu tak, ako si bránime svoju česť, svoju rodinu, svoj život?

Ako vznikal tento ročník Divadelnej Nitry (minúta po minúte)

18. august
Riaditeľka Divadelnej Nitry podpisuje usmernenie k epidemickej situácii. Na základe aktuálneho vývoja situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 a po konzultáciách s hygienikmi prijímame viaceré opatrenia, ktorými sa riadime pri organizácii festivalu. Záleží nám na bezpečnosti každého návštevníka, budeme chrániť aj účinkujúcich a organizátorov.

27. august
Konzílium odborníkov rozširuje zoznam rizikových krajín, zaradilo doň aj Belgicko. Z hlavného programu musíme vyškrtnúť dve belgické inscenácie.

11. september
V piatok večer pandemická komisia navrhla prísne opatrenia najmä pre hromadné podujatia. Do začiatku Divadelnej Nitry zostáva 14 dní.

12. september
Pre nárast počtu evidovaných prípadov vyhlásili regionálni hygienici celý okres Nitra za červenú zónu. Platí zákaz organizovania hromadných podujatí s účasťou nad 500 osôb v exteriéri a 250 osôb v interiéri. Bratislava zavádza ešte prísnejšie opatrenia proti šíreniu koronavírusu – v interiéri najviac 50 ľudí a v exteriéri 100.

13. september
Hlavný organizačný štáb Divadelnej Nitry sa v nedeľu doobeda stretáva na mimoriadnej online porade. Jedna zo zásadných otázok znie: Sme schopní urobiť festival v prípade, že by Nitra zaviedla opatrenia podobné tým v Bratislave?

14. september
V pondelok podvečer sledujeme v priamom prenose tlačovú besedu premiéra Igora Matoviča. Pravidlá pre kultúrne a športové akcie nebudú také prísne. Festival bude. Zdá sa. Česko však oddnes figuruje na zozname červených krajín. Jedenásť dní pred štartom festivalu už takmer s istotou vieme, že posledná zahraničná inscenácia v programe – jeden z headlinerov, Kacírske eseje pražského Studia Hrdinů – vypadnú tiež.

15. september
Rušíme Čechov. Z hlavného aj sprievodného programu. Je presne desať dní do začiatku festivalu. A pre nás sa začína krízový organizačný kolotoč, čím „vypadnutý“ program nahradiť.

16. september
Dnes je uzávierka špeciálnej 4-stranovej prílohy o festivale v Denníku N. Články do redakcie sme zaslali minulý piatok. Dnes je už zalomená, skorigovaná, mohla ísť do tlače. Namiesto toho píšeme tento stĺpček, prepisujeme články.

18. september
Keď dnes čítate túto prílohu, neznamená to, že všetky podujatia, o ktorých v nej píšeme a ktoré svietia na programovom plagáte, sa budú konať. Nikdy neplatilo väčšmi to okrídlené „zmena programu vyhradená“ ako v týchto časoch. Mnohé zmeny sa udiali počas uzávierky prílohy, je predpoklad, že ďalšie sa udejú aj počas budúceho týždňa, teda pred začiatkom festivalu.

Oba texty vyšli ako súčasť prílohy Denníka N k Medzinárodnému festivalu Divadelná Nitra.

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie