utorok

Keď sa vláda tvári ako kamarát

Moderné technológie vládam umožňujú jemne dotlačiť občanov k dobrým rozhodnutiam, ale hrozí aj ich zneužitie.

Predstavte si, že ste nezamestnaný a vláda vám pošle esemesku, aby vás povzbudila zájsť na blížiacu sa burzu práce. Navštívili by ste ju?

Britská vláda nedávno experimentovala s rôznymi typmi textových správ, aby podnietila uchádzačov o prácu k jej aktívnejšiemu hľadaniu. Obyčajná SMS so zopár základnými informáciami primala približne desať percent adresátov, aby burzu práce naozaj navštívili. Úrady práce zároveň posielali aj mierne upravené správy. Niektorí ľudia v nich napríklad videli meno konkrétneho pracovného poradcu, ktorý videl uchádzačove dokumenty. Úradníkovo meno (vďaka ktorému pôsobili správy menej strojovo a viac osobnejšie) zvýšilo účasť na burze na 17 percent.

No existuje ešte účinnejší typ esemesky. Ak pracovný poradca v správe napísal, že pre uchádzača urobil niečo konkrétne (v tomto prípade rezervoval termín stretnutia), a zároveň mu zaželal veľa šťastia, miera účasti vyskočila na takmer 30 percent. Mnohí z ľudí, ktorí burzu navštívili, si nakoniec našli prácu.

Drobné postrčenia fungujú

Popichnutia pomocou SMS správ možno nevyzerajú ako ekonomické nástroje, ale v skutočnosti pomáhajú znižovať nezamestnanosť. Sú súčasťou opatrení, ktoré má verejná správa k dispozícii. Na mieru ušité a efektívnejšie textové správy možno označiť za „intervencie malého rozsahu“ a zaslúžia si pozornosť. Obzvlášť v porovnaní s bežnejšími, ťažkopádnymi a nepružnými pravidlami a reguláciami.

Zopár ďalších príkladov, že tento prístup je čoraz populárnejší. Keď napríklad listy v Británii obsahovali drobnú pripomienku, že dane sú potrebné na udržanie verejných služieb, oneskorenie ich platenia sa zredukovalo. V Singapure zmena farby daňového tlačiva na ružovú (na ružovom papieri inak zvyknú byť doručované oznámenia od exekútora) pomkla viac občanov, aby platili načas.

Hlavnou myšlienkou behaviorálnej ekonómie je, že prijímanie rozhodnutí je ovplyvňované drobnými detailami. Takže aj keď cena lístka na autobus na burzu práce zostane rovnaká, rozhodnutie zúčastniť sa jej ovplyvňujú iné faktory. Vyplýva z toho, že správanie občanov sa dá v princípe zmeniť aj bez zmeny ekonomických parametrov.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |