Denník N

Za hranicou je Ukrajina: od jantáru vo vagónoch po umelého diviaka plného cigariet

Denník N hovoril s množstvom zdrojov na východe. Opísali nám niektoré písmená z abecedy podvodov a organizovaného zločinu na hranici.

Vstupná colná kontrola na Slovensko na hraničnom priechode s Ukrajinou Vyšné Nemecké. Foto – TASR

V druhej reportáži na tému ukrajinskej hranice sa pozrieme bližšie na praktiky a príbehy, ktoré si nezaslúžia, aby ostali zabudnuté. Sú dôkazom umu a šikovnosti pašerákov aj colníkov, ktorí vždy viedli a naďalej budú viesť medzi sebou ľúty boj. Bez jasného víťaza. Pravda, pokiaľ tí druhí nespolupracujú s tými prvými.

Nepochybujeme, že mnohí, zrejme väčšina tých, čo majú za úlohu chrániť necelých sto kilometrov dlhý úsek vonkajšej (schengenskej) hranice s Ukrajinou, svoju prácu robí poctivo.

Závažné informácie a svedectvá, ktoré sme získali, však napovedajú, že podvody s pašovaním rôznych druhov tovaru sú výsledkom zlyhávania systému, nielen jednotlivcov. A to už je téma, ktorou by sa mali zaoberať nielen slovenské orgány, ale aj Brusel.

Ťažko povedať, čo je horšie – či to, že o tom kompetentní na najvyšších pozíciách v rezortoch vnútra a financií nevedia, takže na svojich miestach nemajú čo hľadať, alebo to, že o tom vedia, a v takom prípade kryjú zločiny.

Na hranici pôsobia zložky ako finančná správa (colníci), Kriminálny úrad finančnej správy (KÚ FS), Colný kriminálny úrad (CKÚ), cudzinecká a hraničná polícia, SIS, Vojenské spravodajstvo (VS), Národná jednotka boja proti nelegálnej migrácii či špeciálny tím Hranica, vytvorený ešte za čias ministra vnútra Vladimíra Palka (KDH) v rokoch 2002 až 2006.

Foto - Andrej Bán
Čo všetko sa môže objaviť na hranici? Vľavo hore je jantár v igelite, ďalej cigarety z nákladného vagóna, záber na ťažbu jantáru na Ukrajine, cigarety, opäť jantár, sud s jantárom, ktorý bol vložený do nádrže kamióna, balíky cigariet, rozbalená zásielka jantáru a lietadielko na pašovanie drog. Foto – archív Denníka N

V ideálnom prípade by mali tieto zložky kooperovať pri zabezpečovaní hranice či navzájom sa kontrolovať, v realite často spolu vedú zápas o „dohľad“ nad pašeráckymi trasami.

Deje sa tak od čias SDKÚ po súčasnosť, bez ohľadu na to, kto je pri moci. Pešiaci a vlády sa menia, systém a jeho udržiavatelia na východe ostávajú.

D ako divá sviňa

Globálne automobilky vyvíjajú autá s čo najväčším dojazdom na elektrický pohon a vozidlá na vodíkový pohon. Na Ukrajine majú pašeráci skromnejšie nároky – postačí im, keď z 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie