Denník N

Ruská fotografka Olga Kravets: Proces s Kočnerom bol silnejší ako celá pandémia, jeho oslobodenie nás šokovalo

Ruská fotografka a dokumentaristka Olga Kravets. Pracuje v agentúre NOOR, viedla tohtoročnú porotu Slovak Press Photo. Foto - NOOR
Ruská fotografka a dokumentaristka Olga Kravets. Pracuje v agentúre NOOR, viedla tohtoročnú porotu Slovak Press Photo. Foto – NOOR

Šéfka poroty Slovak Press Photo rozpráva o svojich najobľúbenejších fotografoch a vplyve Instagramu, o tom, ako fungovala v Čečensku aj o zmenách vo svete fotografie. „Teraz nás je v agentúre NOOR už viac žien ako mužov,“ rozpráva.

„Dobrá kompozícia a talent mi nestačia. Najlepšie fotografie musia zasiahnuť,“ rozpráva šéfka tohtoročnej poroty Slovak Press Photo Olga Kravets, ruská dokumentaristka z agentúry NOOR, kde mala možnosť pracovať s legendami fotografie, ako sú Stanley Green a Yuri Kozyrev.

Na víťazovi sa podľa nej päťčlenná porota zhodla úplne jednoznačne. Vybrali si sériu fotografií Proces reportéra Denníka N Tomáša Benedikoviča, ktorý pokrýval súd proti Marianovi Kočnerovi a ďalším obvineným v prípade vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. O to viac členov poroty zasiahlo, keď súd rozhodol, že Kočnera aj Alenu Zsuzsovú oslobodí.

„Bolo to pre nás devastujúce,“ rozpráva 36-ročná fotografka a dokumentaristka z prestížnej agentúry NOOR. „Verím, že odvolací súd dopadne inak. Sama som z krajiny, kde sa beztrestnosť stala normálom,“ rozpráva.

Boli ste spokojná s víťazom Slovak Press Photo?

Absolútne spokojná, no nie je to správne slovo. Keď sme sa dostali k finálnym fotografiám, začalo byť jasné, že táto séria je najsilnejšia a má aj najväčší potenciál zasiahnuť spoločnosť. Ako šéfka poroty som bola veľmi rada, že so mnou súhlasili aj ostatní. Veľmi sa mi páčilo, že Tomáš Benedikovič vo svojich fotografiách nezoomoval a nepredstieral, že je v súdnej sieni sám. Zároveň tak ukázal, ako veľmi bol celý proces medializovaný. Ukázal, že nepracuje s ostrými lakťami, ale hlavou a srdcom, a to je pre mňa veľmi dôležité.

Fotoreportéri sa snažia urobiť čo najlepší záber z príchodu obvinených do siene. Foto N – Tomáš Benedikovič

Čo je pre vás rozhodujúce pri najlepších fotografiách? 

Nikdy nehodnotím kvalitu fotografie iba podľa kompozície a fotografického talentu, čo je, samozrejme, podstatné, no pre mňa je vždy dôležité aj to, ako sú príbehy prezentované, a ich dosah na verejnosť. Rozhodli sme sa pre plagáty k Slovak Press Photo zeditovať Tomášov príbeh veľmi novinárskym štýlom. Tak, aby sme ukázali obe strany, tú dobrú aj tú zlú, obvinených aj príbuzných obetí v prípade vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Hoci teraz je veľmi ťažké povedať, že ide o vinníkov, pretože nie sú vinní podľa súdu.

Prekvapil vás ten verdikt? 

Šokovalo nás to v porote. Boli sme úplne zdesení,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Marian Kočner

Vizuálne umenie

Vražda Jána Kuciaka

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie