Denník N

Maliar Baffi: Reklama v Bratislave ma vyžmýkala. Vrátil som sa pod Krásnu Hôrku, splatil dlhy a mám tu pokoj

Dávid Baffi vo svojom ateliéri. Foto N - Tomáš Hrivňák
Dávid Baffi vo svojom ateliéri. Foto N – Tomáš Hrivňák

Dávid Baffi sa vrátil do Krásnohorského Podhradia ako známy mladý maliar. Má tu všetko, čo potrebuje ako umelec, ale o miestnej maďarskej kultúre si myslí, že je v úpadku, a Csemadok považuje za „úplne zbytočnú organizáciu“.

Dávid Baffi pochádza z tej generácie mladej maďarskej inteligencie v okolí Gemera, ktorá tam najmä koncom deväťdesiatych rokov vyvíjala bohatú kultúrnu činnosť. Väčšina príslušníkov tejto generácie odišla alebo sa už kultúre nevenuje. Baffi sa vrátil do svojej rodnej dediny už ako známy umelec a zariadil si tam ateliér.

Pochádzate z Krásnej Hôrky. Prežili ste tu celé svoje detstvo?

Áno, moji rodičia pochádzajú tiež z Krásnej Hôrky a z Lipovníka, čo je susedná dedina. Tu som vyrastal, hradný kopec bol moje ihrisko. Začal som chodiť do slovenskej základnej školy tu v dedine, ale už v druhom ročníku ma prepísali do maďarskej školy do Rožňavy. Na rožňavskom gymnáziu som vydržal jeden rok a pokračoval som v Košiciach, kde som študoval keramiku. Z tejto školy som išiel ďalej do Bratislavy.

Niektorí vaši kritici píšu, že vaše obrázky vychádzajú z konkrétnych vizuálnych zážitkov. Aký vplyv na vašu tvorbu mala gemerská krajina?

Neviem, pretože moje abstrakty nevznikajú z konkrétnych krajiniek, aj keď tak môžu vyzerať. Podľa mňa tam nie je priama línia, že by moje maľby priamo súviseli s hradom alebo tunajšou prekrásnou prírodou.

Ateliér maliara Dávida Baffiho v Krásnohorskom Podhradí. Foto N – Tomáš Hrivňák

Ateliér Dávida Baffiho. Foto N – Tomáš Hrivňák

Foto N – Tomáš Hrivňák

Kedy ste sa vrátili do Krásnej Hôrky?

V Bratislave som strávil vrátane vysokej školy desať až jedenásť rokov a vrátil som sa niekedy v roku 2010 alebo 2011. Po vysokej škole som učil na strednej škole grafické techniky a figurálnu kresbu asi dva roky. Potom som sa dostal do reklamného biznisu, do postprodukcie. Tam som vydržal iba trištvrte roka, pretože ma tam poriadne vyžmýkali.

Čo vás motivovalo, aby ste sa vrátili?

Dostal som sa do situácie, že som už nezvládal robiť ďalej v postprodukcii, bol tam príliš veľký psychický tlak. V ďalšom období som dlho nemal prácu a zadlžil som sa.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Denník N v Rožňave

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie