Denník N

Jeho videá o rúškach videli milióny. Influenceri vedia o korone komunikovať oveľa rýchlejšie ako vláda či štandardné médiá

Petr Ludwig stojí za kampaňou #Masks4All na podporu nosenia rúšok. Foto – archív P. L.
Petr Ludwig stojí za kampaňou #Masks4All na podporu nosenia rúšok. Foto – archív P. L.

„Médiá robia to, že si pozvú obhajcu a odporcu, a uzavrú to slovami ‚názor si urobte sami‘. Výsledkom je konfirmačné skreslenie, keď sa ľudia utvrdzujú vo svojich skreslených názoroch. Je to, akoby počas 2. svetovej vojny dostali rovnaký priestor obe strany. Nie vždy je to správna cesta,“ vraví Petr Ludwig, český dátový analytik a lektor kritického myslenia.

Jeho kampaň #Masks4All za nosenie rúšok šírili najvplyvnejší českí influenceri, českí aj americkí politici, speváčka Sia, CNN, BBC či časopis Vogue. Založil medziodborový panel Covid-Czechia.org na šírenie overených informácií o rúškach a korone. S infektológom a hlavným epidemiológom Inštitútu klinickej a experimentálnej medicíny (IKEM) Petrom Smejkalom spustil podcast o aktuálnych informáciách o korone.

Petr Ludwig (nar. 1986) v rozhovore pre Denník N hovorí, prečo to všetko robí: „Uvedomujeme si, že ide fakt do tuhého. Máme pocit, že ak to nebudeme robiť my, nebude to robiť asi nikto. Necítime, že máme na výber.“

Ludwig je dátový analytik, vyštudoval Vysoké učení technické v Brne, kde sa zaoberal modeláciou a simuláciou komplexných systémov. Je lektorom kritického myslenia a na sociálnych sieťach patrí medzi najvplyvnejších českých influencerov. Vydal populárno-psychologickú príručku Koniec prokrastinácie o boji s chorobným odkladaním povinností. V angličtine ju v roku 2018 vydalo prestížne nakladateľstvo Macmillan.

V rozhovore sa dočítate aj:

  • či prehrávame boj s dezinformáciami a ako čeliť fake news;
  • ako sa vyznať v informačnom chaose o korone;
  • o situácii v Česku, New Yorku či predikciách do budúcnosti.

Prečo vznikla iniciatíva Masks4All na podporu nosenia rúšok?

Žijem medzi New Yorkom a Prahou. 13. marca som na poslednú chvíľu opúšťal New York, keď Donald Trump rozhodol o zrušení letov z Európy. Zarazilo ma, že na palube lietadla som bol jediný s respirátorom na tvári. Keď som priletel do Česka, povedal som si, že si spravím rešerš vedeckých štúdií na túto tému. Školím kritické myslenie, vyštudoval som informačné a dátové vedy a som zvyknutý pracovať s vedeckými štúdiami. Zistil som, že podľa väčšiny vedeckých štúdií rúška fungujú. Tak som si povedal, že o nich natočím video. Najprv vyšlo v češtine, volalo sa Rúška a kritické myslenie. Vyzýval som v ňom ľudí, nech sa vyfotia s rúškom a fotku šíria s heštegom #RouškyVšem. Do kampane sa zapojila väčšina českých popredných influencerov – viac ako polovica z dvadsiatich najsledovanejších účtov. Za tri dni video obletelo Česko a ľudia začali nosiť rúška.

Zareagovali na kampaň aj politici?

Video sme poslali pražskému primátorovi Zdeňkovi Hřibovi, ktorý sa vyfotil s rúškom a v pražskej MHD ich zaviedol povinne. Za štyri dni reagovala aj centrálna vláda, ktorá tiež zaviedla povinnosť nosiť rúška. Vplyvov, ktoré viedli k tomu, že sa zaviedli rúška, bolo viac, ale myslím si, že naša kampaň bola jedným z hlavných. V istý čas bola úplne všade.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Koronavírus

Omyly mysle

Rozhovory

Svet, Zdravie

Teraz najčítanejšie