Denník N

Netflixovský Diabol? Podarený, ale trochu precenený film

Bez titulkov nepochodíte: Toma Hollanda, Billa Skarsgårda či Roberta Pattinsona prinútili rozprávať južanským prízvukom.

Netflix najprv zmenil spôsob pozerania filmov a čoraz viac ovplyvňuje estetiku: ako budú nové filmy vyzerať.

Keď tento online gigant našiel stovky miliónov dolárov pre Martina Scorseseho na gangsterku Irishman, vzniklo z toho nielen dielo, na ktoré Hollywood nenašiel peniaze.

Diváci dostali triapolhodinovú mafiánsku ságu, ktorá vopred rátala so sledovaním online. Že si môžeme pri nej stlačiť kedykoľvek pauzu, vydýchnuť či odbehnúť preč.

Američan Charlie Kaufman roky zháňal peniaze na ďalší zamotaný film. Opäť prišiel Netflix a venoval mu umeleckú slobodu. Slávneho filmára a scenáristu nikto nenútil stlačiť metráž pod dve a pol hodiny, sprehľadniť a zjednodušiť príbeh, alebo mu pridať šťastný koniec.

Netflix na tom asi najskôr prerobil, no stálo mu to za to. Môže sa pochváliť tým, že okrem seriálov a kuchárskych šou vyrába prémiový umelecký obsah.

Všetky spomínané znaky typickej netflixovskej produkcie má aj v teraz vychytená snímka Diabol, v origináli The Devil All The Time. Gotický triler nakrútil málo známy Antonio Campos, spracovanie však pôsobí, akoby si Netflix choval v bavlnke zaslúžilého klasika. Je to dlhý, temný príbeh plný násilia a brutality.

V kine by sme niečo také nezniesli, doma to pri obrazovke dáme. Ak sa vám žiada trochu temnoty a pochmúrnosti do dnešného sveta, nebudete sklamaní.

„Čo keby sme zašli na hrob mame, keď ti bude lepšie?“ utešujú sa navzájom hrdinovia tohto filmu. Naozaj sa utešujú takýmito slovami.

Prekliate mestečko

Na juhu Ohia naozaj existuje údolie Knockemstiff. Donald Ray Pollock tam vyrastal. Rodáci si teraz užívajú svojich 15 minút slávy, jeho však za to asi nepochválili.

Vysokoškolsky vzdelaný autor sa roky sa živil ako

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmové recenzie

Kultúra

Teraz najčítanejšie