Denník N

Inšpektorom začali prekážať stevardky RegioJetu, v autobusoch majú pripútané sedieť

Stevardky v autobusoch RegioJetu okrem iného kontrolujú, či sú pasažieri pripútaní. Podľa inšpektorov práce by sa mali samy pripútať. Foto – RegioJet
Stevardky v autobusoch RegioJetu okrem iného kontrolujú, či sú pasažieri pripútaní. Podľa inšpektorov práce by sa mali samy pripútať. Foto – RegioJet

Na linke medzi Bratislavou, Nitrou a Banskou Bystricou je opäť rušno. Inšpektorát práce dal ústny zákaz stevardkám RegioJetu premávať sa po autobuse.

Mladé stevardky a stevardi v ružových košeliach sa stali dôležitou súčasťou podnikania RegioJetu. V autobusoch i vlakoch roznášajú noviny, teplé nápoje, alebo odpovedajú cestujúcim na najrôznejšie otázky.

Nitrianskym inšpektorom práce však palubné služby RegioJetu začali podľa všetkého prekážať.

Pred pár týždňami urobili kontrolu v jeho žltých autobusoch, ktoré jazdia medzi Bratislavou, Nitrou a Banskou Bystricou.

Výsledok? Stewardky vraj majú byť počas jazdy pripútané a nemajú sa starať o zákazníkov.

„Naše stevardky dostali na mieste vopred pripravený dokument nazvaný ‚ústny zákaz‘. Stálo v ňom, že sa nemajú pohybovať po autobuse a poskytovať servis,“ približuje hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Český dopravca sa proti tomu odvolal a na svojich službách nič meniť nechce.

Ťaženie proti Regiojetu?

Zástupcovia RegioJetu tvrdia, že v tomto príbehu nejde primárne o stevardky.

„Kontrola a následné rozhodnutie inšpektorátu sú ďalšou z klientelisticko-korupčných snáh dostať nás z linky Banská Bystrica – Nitra – Bratislava, kde sme začali jazdiť pred polrokom,“ dodáva Ondrůj.

Celú kontrolu podľa RegioJetu mohli iniciovať konkurenti, aby ho dotlačili k tomu, že prestane stevardky nasadzovať. Tým by prišiel o jedno zo svojich lákadiel.

Na linke Bratislava-Nitra-Banská Bystrica jazdí RegioJet od februára. Nasadzuje na nej moderné španielske autobusy Irizar so zabudovanými monitormi. Foto - RegioJet
Na linke Bratislava – Nitra – Banská Bystrica jazdí RegioJet od februára. Nasadzuje na nej moderné španielske autobusy Irizar so zabudovanými monitormi. Foto – RegioJet

Samotní inšpektori celú vec príliš komentovať nechcú. Odkazujú na to, že kontroly stále nie sú uzavreté.

„Naše zistenia sa najprv musia prerokovať s kontrolovanými subjektmi, ktoré majú lehotu, aby sa k nim vyjadrili,“ hovorí Janka Prekopová, právnička nitrianskeho inšpektorátu práce.

Inšpektori však podotýkajú, že RegioJet nebol jediným dopravcom, na ktorého sa zamerali. „Autobusy sme si vyberali náhodným výberom. Kontrolovali sme celkovo štyri subjekty,“ dodáva Prekopová.

Policajtom neprekážajú

Faktom je, že český dopravca využíva stevardky už mnoho rokov, a doteraz nie je známe, že by niekomu prekážali.

Medzi Košicami a Prahou napríklad niekoľkokrát denne jazdia autobusy jeho materskej firmy Student Agency, ktoré poskytujú rovnaký servis.

„Doteraz v tom nikto nevidel problém. A naraz od nás požadujú, bez opory v zákone, aby sme túto prax zmenili,“ hovorí Ondrůj.

Stewardky patria k biznisu českého dopravcu už viac než desať rokov. Foto - TASR
Stewardky patria k biznisu českého dopravcu už viac než desať rokov. Foto – TASR

Slovenské predpisy pritom pôsobenie stevardiek nijako podrobne neupravujú.

Zákon o cestnej premávke z roku 2009 uvádza len toľko, že „osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom je povinná toto zariadenie použiť“.

Inšpektorát práce pri otázkach na túto tému argumentuje predovšetkým zákonom „o organizácii pracovného času v doprave“.

„Tento zákon uvádza, že aj pri pracovníkoch, ktorí zabezpečujú obsluhu cestujúcich, je zamestnávateľ povinný dodržiavať ustanovenia o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci,“ uvádza Prekopová.

Napríklad dopravnej polícii však stevardky v autobusoch neprekážajú.

„V autobusoch je bežné, že sa ľudia počas jazdy presúvajú, napríklad aj vtedy, keď sa blíži zastávka alebo keď potrebujú na toaletu. My tieto veci neplánujeme ani kontrolovať, ani pokutovať,“ hovorí šéf dopravnej polície Ján Ignaták.

Jančurove bilbordy

Samotný RegioJet pripomína, že kontrola stevardov je len ďalšou nepríjemnosťou v poradí, ktorú na svojej novej linke zažil.

Ešte koncom minulého roku mu Bratislavská župa odmietla vydať licenciu, aby mohol začať jazdiť – odvolala sa na nesúhlas politikov z Nitry, cez ktorej územie linka prechádza.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura následne nechal pri cestách umiestniť bilbordy, v ktorých oba kraje označil za skorumpované a klientelistické. „Nás títo korupčníci nezastavia, nikto nás nezastaví,“ dušoval sa Jančura.

RegioJet sa konfliktov nebojí. Začiatkom roku nechal rozvešať bibordy, v ktorých napadol vybraných krajských politikov. Foto N- Tomáš Benedikovič
RegioJet sa konfliktov nebojí. Začiatkom roku nechal rozvešať bilbordy, v ktorých napadol vybraných krajských politikov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Potrebnú licenciu mu nakoniec vydal banskobystrický župan Marian Kotleba.

S týmto výsledkom sa však nechceli spokojiť niektorí jeho konkurenti, ktorí toto rozhodnutie napadli na prokuratúre.

„Argumentovali sme tým, že Banskobystrická župa vydala licenciu bez toho, aby prihliadala na názor ďalších krajov, cez ktoré RegioJet jazdí,“ povedal pred časom Branislav Kováčik, šéf firmy Autobusová doprava Kováčik.

Banskobystrický župad Kotleba stojí zatiaľ na strane RegioJetu. Udelil mu licenciu, ktorú mu v Bratislave odmietli. Foto - TASR
Banskobystrický župan Kotleba (vpravo) stojí zatiaľ na strane majiteľa RegioJetu Radima Jančuru. Udelil Jančurovi licenciu, ktorú mu v Bratislave odmietli. Foto – TASR

Kontroly inšpektorátu práce preto RegioJet označuje za ďalšiu snahu znepríjemňovať mu život.

„Máme dôvodné podozrenie, že inšpektorát koná na základe podnetu našej konkurencie. Jeho zamestnanci sú platení z daní občanov a stali sa súčasťou tejto nečestnej hry,“ tvrdí hovorca Ondrůj.

Paranoidný RegioJet?

Či kontrola skutočne vychádzala z podnetu niektorého z dopravcov, alebo ju inšpektori robili z vlastnej iniciatívy, nie je známe. „V týchto veciach musíme zachovávať mlčanlivosť,“ vysvetľuje Prekopová.

Minimálne dvaja hlavní konkurenti RegioJetu – dopravcovia Turancar a Arriva – sa k „razii“ nehlásia. „Detaily kontroly nepoznám a nemôžem sa k nim bližšie vyjadriť,“ hovorí šéf Arrivy Slovakia László Ivan.

Naproti tomu majiteľ Turancaru Viliam Turan rovno podozrieva RegioJet z paranoje. „Pán Jančura si myslí, že celý svet sa spriahol proti nemu. Ja však môžem povedať, že Turancar rozhodne nikoho neudáva,“ tvrdí Turan.

A dodáva, že rovnakým spôsobom preverovali štátni inšpektori aj jeho autobusy. „U nás prebehla kontrola v rovnaký deň ako u RegioJetu,“ tvrdí Turan.

Súboj pokračuje

Je však verejne známe, že RegioJet leží svojím konkurentom hlboko v žalúdku. Vyčítajú mu hlavne to, že sa snaží k sebe cestujúcich lákať pomocou dumpingových cien.

Za lístok medzi Bratislavou a Nitrou totiž začal pýtať dve eurá – pred jeho príchodom sa cestovalo za 4,60.

„RegioJet nasadil dumpingové ceny a dúfa, že mu uvoľníme priestor. Je to pre nás nekalá konkurencia,“ hovorí Turan.

Jeho Turancar, ktorý na linke vypravuje desiatky spojov, už musel na RegioJet reagovať. Ceny jednorázových lístkov znížil na štyri eurá. Okrem toho začal ponúkať i krátkodobé spiatočné lístky za päť eur, alebo desaťdňové permanentky za dvadsať eur.

Turancar je hlavným súperom RegioJetu v boji o Nitru. Foto – Turancar
Turancar je hlavným súperom RegioJetu v boji o Nitru. Foto – Turancar

„Nižšie však ísť nemôžeme. Na rozdiel od RegioJetu nemáme možnosť jazdiť úmyselne pod nákladmi,“ tvrdí Turan.

V každom prípade ani jeden z oboch rivalov zatiaľ neplánuje ustúpiť. „My budeme jazdiť i naďalej v rovnakom rozsahu. Žiadne redukovanie spojov nepripadá do úvahy,“ hovorí Turan.

A odradiť sa nechce nechať ani RegioJet. „Na koncepte našej obsluhy neplánujeme zatiaľ nič meniť,“ tvrdí Ondrůj.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie