Denník N

Výbuch v Prešove, súd s Kočnerom, korona aj voľby: Pozrite si víťazné fotografie Slovak Press Photo

Víťazné fotografie Ondreja Čechvalu, Kariny Golisovej, Richarda Dömösa a Tomáša Benedikoviča.
Víťazné fotografie Ondreja Čechvalu, Kariny Golisovej, Richarda Dömösa a Tomáša Benedikoviča.

Deviaty ročník súťaže novinárskej fotografie Slovak Press Photo má víťazov a ukazuje, aký rok má Slovensko zatiaľ za sebou. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je čierno-biely, no nie je to celkom tak.

Úlohou súťaží v (pop)kultúre je zväčša poukázať na kvalitu, vypichnúť to najlepšie a zhodnotiť, kde máme medzery. Súťaž novinárskych fotografií je však okrem toho celkom prirodzene aj prehľadom toho, aký sme prežili rok.

Z prihlásených, nominovaných a napokon aj víťazných fotografií Slovak Press Photo sa dá poľahky prečítať, čo boli spravodajské udalosti roka.

Z tohto pohľadu je to jasné: Výbuch paneláka v Prešove, parlamentné voľby, vyšetrovanie vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej – a akoby toho nebolo dosť, koronavírus. O všetkých vyšli v Denníku N aj iných novinách desiatky článkov, rozhovorov, reportáží.

Mnohé z prihlásených či víťazných fotografií však majú okrem informačnej hodnoty ešte čosi navyše: kým spravodajské texty sa snažia držať v rovine faktov, ony si môžu dovoliť viac. Pracujú s emóciou. Neznamená to, že prekrúcajú, že zavádzajú alebo klamú, hoci i to fotografie dokážu.

V tom najlepšom prípade nám totiž dokážu ponúknuť a sprostredkovať pocit.

Silnejúca dezinformačná scéna nám ukazuje, ako ľahko sú stále tisícky ľudí schopní ignorovať fakty. Niežeby to s pocitmi tiež nebolo komplikované, ale v čase vizuálneho veku je fotografia stále cestou, ako preniknúť aj tam, kde písmená a slová nestačia.

Grand Prix: Zo série Proces. Foto N – Tomáš Benedikovič

Svedčí o tom aj séria fotografa Denníka N Tomáša Benedikoviča s názvom Proces, ktorá dostala hlavnú cenu Grand Prix a zvíťazila aj ako séria v kategórii Aktualita.

Medzinárodná porota na čele s dokumentaristkou Oľgou Kravets ju vybrala nielen preto, že mapuje najdôležitejší súdny proces v dejinách súčasného Slovenska, ale aj preto, ako to robí. Autor postupoval podľa poroty v duchu zásad žurnalizmu a ukázal obe strany procesu, obžalovaných aj žalujúcich. Zároveň neskrýval, že je tiež sám súčasťou procesu spolu s mnohými kolegami, vďaka ktorým sa z neho stal dosiaľ najviac verejný súdny proces, aký sme kedy u nás zažili.

„Médiá urobil súčasťou procesu a z jeho záberov vidíte, že novinárom sa tam pracovalo ťažko nielen preto, lebo išlo o prípad vraždy ich kolegu. Ja som z Ruska, z krajiny, kde sa zabíjanie slobodných hlasov stalo normou, a verím, že v tomto prípade je veľká nádej na spravodlivosť,“ povedala Oľga Kravets.

Tomáš Benedikovič uspel aj v kategórii Každodenný život s fotografiou lekára na pľúcnom oddelení v červenej zóne, kde sa liečia pacienti s koronavírusom.

Okrem mediálne známych príbehov je však význam súťaží, ako je Slovak Press Photo, aj v tom, že každý rok odhaľuje aj príbehy, ktoré sú intímne či menej viditeľné a ktoré zväčša nezískavajú titulné strany. Tu majú rovnaký priestor.

Víťaz kategórie Portrét Richard Dömös: Karanténa (séria).

Richard Dömös ukazuje, ako vyzerali nielen jeho stretnutia s najbližšími v čase tvrdej karantény, ktorú zrejme v najbližších dňoch opäť všetci pocítime, ale aj to, ako vyzerá 24 hodín v službe záchranárov.

Jana Hunterová sprostredkúva pomocou fotiek z mobilu zážitok, o ktorom sme mnohí čítali, no len ťažko sa dal naozaj predstaviť: Začiatkom roka ostala ako delegátka uviaznutá na veľkej výletnej lodi v Karibiku,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie