Denník N

Výnimočne krehká hudba

Aktuálna ôsma štúdiová sólová nahrávka Norah Jones vznikla viac-menej náhodou.

Keď sa mladá americká príležitostná herečka a pesničkárka s indickými génmi Norah Jones (celým menom Geethali Norah Jones Shankar, 1979) skoro ako kométa objavila na oficiálnej hudobnej scéne, spôsobilo to istý druh šokového prekvapenia. Totiž – jej debutový album Come Away With Me (2001) obsahoval vzhľadom na mladý vek renesančnej umelkyne nesmierne vyzretú kolekciu piesní z pomedzia džezu a popu, infiltrovanú odrobinkami country, a prakticky okamžite ním dokázala očariť nielen široké publikum, ale aj nezanedbateľné množstvo hudobných kritikov. Predalo sa 30 miliónov nosičov a ona následne dostala päť ocenení Grammy, čo je na debut tohto typu naozaj unikát.

Odvtedy ubehlo dosť času a dcéra známeho indického hráča na sitare Raviho Shankara, ktorý značným spôsobom ovplyvnil tvorbu The Beatles (ale najmä kompozície Georgea Harrisona), a nevlastná sestra pozoruhodnej skladateľky aj sitaristky Anoushky Shankar vydala šesť štúdiových sólových albumov a získala ďalšie štyri ceny Grammy, päť Bilboard Music Awards aj štyri World Music Awards.

Paralelné kapely

Okrem sólových projektov je však naporúdzi viacero nahrávok s ďalšími interpretmi, v podstate tvoriacimi jej paralelné kapely ako „zenové výhybky“ proti osobnému vyhoreniu. Tak si ako klaviristka vytvorila The Little Willies – príležitostne vystupujúcu superskupinu alternatívnej country s energiou klasického rock´n´rollu a „prihrávkami“ bluesovej gitary, potom kapelu kabaretného indie rocku El Madmo, kde exceluje ako gitaristka, alebo Puss’n Boots ako iný druh country alternatívy, založený skôr na gitarovo-husľovom zvuku, kde kraľuje ako huslistka.

Korunu všetkým „úchylkám“ nasadila platňou Foreverly (2013), kde v duetoch s „punkovým krikľúňom“ Billiem Joem Armstrongom z Green Day(!) pre­spievala kompletne celý druhý album amerického bratského dua Everly Brothers – veľkého predobrazu nesmrteľných Simona a Garfunkela, nazvaný Songs Our Daddy Taught Us (Pesničky, ktoré nás naučil náš tatko) z roku 1958, pohybujúci sa na hranici medzi country, folkom a rock‘n‘rollom. Všetky tieto bočné aktivity Norah Jones len svedčia o jej pracovitosti aj túžbe implementovať do svojich pesničiek a textových myšlienok ďalšie a ďalšie ozveny nových a iných muzikálnych aj muzikantských vplyvov.

Aktuálna ôsma štúdiová sólová nahrávka Pick Me Up Off The Floor (Blue Note Records/Universl Music, 2020) vznikla viac-menej náhodou, lebo pôvodne album neplánovala nahrať. Po tom, ako v roku 2016 ukončila koncertnú šnúru k ostatnému CD Day Breaks, na ktorom sa vrátila k obľúbenému klavírnemu džezu, opustila cyklus vydávania albumov a v rokoch 2018 aj 2019 si natočila sériu krátkych skladieb s rôznymi muzikantmi.

Kompaktný odpad

Z nich vybrala a za tri dni znova nahrala sedem singlov, ktoré vydala na necelých 30 minút trvajúcom CD Begin Again. Piesne, ktoré Norah Jones doteraz nikdy oficiálne nevydala a ležali len tak ako váľajúci sa zásuvkový odpad, si pomaly, ale isto našli svoje miesto na novom albume. Nemožno ho však považovať za nesúrodú koláž z náhodne pozbieraných skladieb, pretože ako kompaktný celok držia dramaturgicky pokope. „Pri každom nahrávaní vzniklo niekoľko skladieb, ktoré som nikdy nevydala, a tak sa za posledné dva roky nazbierali,“ hovorí Norah. „Postupne ma úplne dostali. Vrývali sa mi do pamäti a uvedomila som si, že istým surrealistickým spôsobom spolu súvisia,“ dodáva.

Základ albumu vznikol ešte počas spomínaného mimoriadne plodného „bočného“ nahrávania v minimálne piatich štúdiách s premenlivými zostavami, ale najmä s bubeníkom Brianom Bladom, ktorý okrem toho, že pôsobí ako džezový hráč (donedávna hral v kvartete so saxofónovým veteránom Waynom Shorterom), je sám špecifickým pesničkárom a účinkuje na šiestich skladbách nahrávky. „Neviem, čím to bolo, ale ostatný rok som cítila toľko kreativity ako nikdy predtým,“ hovorí Norah Jones.

Hlavný singel albumu I’m Alive, na ktorom spolupracovala s Jeffom Tweedym – ten je spoluautorom aj producentom skladby, hrá na akustickej a elektrickej gitare aj base a na bicích hrá jeho syn Spencer –, patrí medzi najvydarenejšie kúsky. Je v svižnejšom tempe s „nepriamym“ feministickým textom.

Pozoruhodne svojím vnútorným napätím pôsobí balada Were You Watching, kde exceluje spievajúca huslistka Mazz Swift, a trocha cítime ozvenu duchov Tori Amos. Sebairóniou presakuje úvodná How I Weep v sláčikovom aranžmáne, rozchody aj vzťahy „riešia“ pomerne neosobne (či z nadhľadu?) This Life  či Hurts To Be Alone alebo Heartbroken, Day After. Mierne banálne vyznieva Heaven Above. Z pokojného plynutia príjemne vyruší tvrdšia gitara vo Flame Twin. Menej obvyklé harmónie prináša Say No More a To Live môže niekomu pripomenúť motív od The Commodores.

Na tejto platni síce Norah Jones neprekročila svoj tieň, ale „pieseň má byť jednoduchá a zrozumiteľná“, mieni ona sama, a mimoriadnou hĺbkou a krásou drží solídnu úroveň. Jedinou škvrnkou na celom projekte je výtvarne nezvládnutý booklet. Ale aká by to bola nádhera na viacero počúvaní bez chybičky.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie