Denník N

Vitajte v postapokalyptickom svete

Akú máte víziu, keď si predstavíte svet o 100-200 rokov? Vidíte ľudí v spokojnom súžití s robotmi? Alebo nevidíte nič, len zničenú a spustošenú Zem zamorenú odpadkami. Kam ako ľudstvo smerujeme?

Ľudia v súčasnosti vyprodukujú približne 2 miliardy ton odpadu ročne, z toho 100 miliónov ton je len plast. Byť „eco“ v týchto časoch nie je len in, ale minimum, ktoré musíme žiť.

S témou ekológie sa popasovali študenti GamesLabu – Samuel Slížik (programátor), Patrik Mayer (grafik), Michal Hronec (game dizajn) a herný dizajnér z PowerPlay Studio, odborník z praxe, Michal Michel, ktorý sa študentom venoval systematicky päť hodín do týždňa v rámci vzdelávacieho programu OpenLab.

OpenLab je program formálneho vzdelávania pre stredné školy vytvorený odborníkmi z technologických firiem na princípoch open source a partnerského prístupu. Pod vedením odborníka z praxe LabMastra, študenti v rámci vyučovania pracujú v tímoch na reálnych projektoch, pričom získavajú mäkké a digitálne zručnosti v technológiách 21. storočia. V OpenLabe sa v tomto školskom roku vzdeláva 150 študentov na 2 stredných školách SPŠE Hálova 16 v BratislaveSPŠ IT v Kysuckom Novom Meste. Študenti sa v 10 laboch učia vyvíjať aplikácie, hry a venujú sa internetu vecí s odborným vedením technologických garantov, firiem WEZEO, PowerPlay StudioSiemens Healthineers.

Hra, ktorú študenti naprogramovali počas školského roku 2019/2020 s názvom RealTopia, nesie environmentálne posolstvo. Vytvárali ju v spolupráci s Ambrelou – platformou rozvojových organizácií  v rámci ich medzinárodného projektu Bridge 47, ktorý sa venuje rozvoju globálneho vzdelávania v EÚ. Ide o unikátne prepojenie mimovládneho sektoru, vzdelávacej organizácie a odborníkov z vývojárskej praxe.

Fantasy hra s 2D grafikou ukazuje, kde by sme potenciálne mohli skončiť, ak nebudeme konať teraz. Je v nej zakomponovaných množstvo faktov o ekológii, globalizácii a svete okolo nás.

Malí roboti čistia ľuďmi zanedbanú Zem v roku 2123 od odpadu, ktorý je rozdelený do troch kategórii: drevo, plast a železo. Cieľom je vyčistiť planétu, následne z toho postaviť raketu cestujúcu v čase a vyslať ju do vesmíru, aby sa vrátila a varovala ľudstvo pred urgentnými ekologickými nástrahami, ktoré je potrebné už v roku 2020 riešiť. Tu hra (ne)končí. Splnili ste jej herný cieľ, ale ten širší, uvedomiť si a žiť zodpovedne voči životnému prostrediu, je ešte stále pred vami.

V jadre je to jednoduchá Open World stratégia s Resource Managementom a Pixel Art grafikou. Vyvíjali ju v multiplatformovom hernom engine – Unity s využitím jazyku C#. A je dostupná pre Android. Tech garantom je herné štúdio PowerPlay Studio (2. najväčšie herné štúdio na Slovensku a najväčšie nezávislé herné štúdio).

Prostredie v hre pripomína animovaný svet z filmu  WALL-E. Malí šikovní roboti, majúci podobu WALL-Eho zbierajú odpad vo svete, ktorý je zamorený smetím a bez ľudí (alebo takmer bez nich). Hra má hlboký odkaz, ľudia dneška môžu stále zmeniť budúcnosť ľudí zajtrajška. Ak sa však nič nezmení, môže to viesť k veľkým tragédiám.

Môžete si ju stiahnuť a zahrať tu.

“Táto spolupráca bola realizovaná s finančnou podporou Európskej únie ako súčasť projektu Galvanising Global Citizenship Education – Bridge to sustainable future.”

Autorka článku: Lenka Košáňová
Autorka je expertná dobrovoľníčka vzdelávacej organizácie OpenLab

Veda

Teraz najčítanejšie