Denník N

Nedeľná nekázeň: Teraz je čas na odluku

Foto – TASR
Foto – TASR

Cirkvi platí 70 rokov štát z našich daní, oni za tie peniaze vybudovali cirkevnú kultúru pretvárky.

Pristúpili štyria dospelí a tri deti. Na rozdiel od domácich mali na tvári rúška. Zhovárali sa po nemecky. Hoci bol autobus skoro prázdny, nesadli si, ostali stáť na mieste pre kočiariky. V pražskej integrovanej boli prvý raz. O 10 minút prestúpili na metro. Za ten čas sa dospelí pokúšali porozumieť pravidlá hry. Majú si oštempľovať lístok na celú cestu, alebo zvlášť na autobus a zvlášť na metro? Čo znamená P (veľké P v krúžku) pred menom stanice na displeji? Čo znamená pol. (pol a bodka) pred názvom zastávky? O 10 minút by neprestúpili, keby som ich neupozornil, že metro Budějovická je na zastávke pol.(iklinika) Budějovická.

Deti sa celou cestou zhovárali a pozerali z okna. Pomedzi džavot komentovali, kto by kúpil ktorý domček a že tu tiež majú McDonald’s. Evanjelista hovorí, aby sme sa snažili byť tak trochu deťmi, lebo inak to máme dosť sťažené a možno nenájdeme, a asi nevojdeme. Neviem, aký deň mali napokon títo turisti. Ak pocestujú viackrát, budú asi všetci vidieť pekné domy. Už sa nebudú musieť tak úzkostne zameriavať na značky, ktorými ich usmerňujú iní. Môžu byť tak trochu ako ich deti.

Prvé dve cirkevné prikázania zneli po starosvetsky takto: 1. V nedeľu a v prikázané sviatky svätú omšu nábožne slyšať. 2. V čase veľkonočnom tanečné zábavy a svadobné veselia nekonať.

Po II. vatikánskom koncile sa prikázania zmiernili výnimkami a zmäkčeninami. Neriešilo sa však, čo s výnimkami, ak by nemali dišpenzovať konkrétneho veriaceho, ale mali by platiť pre všetkých, na veľkých územiach a po dlhý čas. Od neúčasti na prikázanej omši treba teraz dišpenzovať každého a všade. Zákaz svadobného veselia treba teraz z veľkonočného času predĺžiť na celý rok.

Cirkevní úradníci na Slovensku sa ocitli v odlukovej pasci.

Nekázeň

Teraz najčítanejšie