Ľudia si na bicykle zvykli a neničia ich, s mestom sa spolupracuje dobre, hovoria autori služby Rekola
Česká bikesharingová služba Rekola zaviedla v Bratislave náhradnú bicyklovú dopravu. Chceli tak pomôcť vyriešiť dočasnú situáciu v Karlovej Vsi a v Dúbravke, kde sa prerába električková radiála. V Bratislave poskytujú bikesharing už štyria prevádzkovatelia.
Z rozhovoru so zakladateľom Rekol Vítkom Ježekom a s hovorcom Martinom Žarnovickým sa dozviete:
- prečo sa rozhodli prísť na trh do Bratislavy,
- ako sa im spolupracuje s magistrátom,
- kto je ich konkurenciou,
- ako bude vyzerať bikesharing v Bratislave o päť rokov.
Začínali ste ako partia dobrovoľníkov, ktorí po nociach opravovali staré bicykle.
V. J.: Naše začiatky boli naozaj veľmi amatérske. Pražská samospráva sa nevedela roky dokopať k tomu, aby vytvorila fungujúci bikesharing. A tak sme sa toho chopili my. Spolu s dobrovoľníkmi sme chodili po bazároch, ľudia nám často sami darovali roky nepoužívané staré bicykle. Po nociach sme ich opravovali a ráno umiestňovali do ulíc, aby si nimi mohli miestni skrátiť cestu do školy či do práce. Názov Rekolo vznikol ako kombinácia slov repasované a kolo. Aby sa bicykle nekradli, každý sme namaľovali na ružovo.
Ešte stále to tak funguje?
V.J.: Za tie roky, čo fungujeme, sme sa tak posunuli, že už máme vlastnú aplikáciu, predajný systém a vo väčšine miest moderné odľahčené bicykle s prevodovkou a veľkým košíkom. V Prahe nás používa každý druhý mladý človek, máme asi pol milióna užívateľov. Nemáme už kapacitu vyrábať si vlastné bicykle, a tak nám ich na mieru vyrábajú v českej Opave. V Bratislave používame len tieto moderné. Posledných pár repasovaných bicyklov by sme ešte našli v Čechách.
Koľko stojí jazda na Rekole?
M.Ž.: Jedna jazda stojí