Nobelovu cenu za fyziku získal objav čiernych dier. „Laureátovi som v bufete kupoval bagetu a džús,“ hovorí slovenský vedec

Laureátov dnes oznámila švédska Kráľovská akadémia vied v Štokholme. Zdroj – Nobel Prize/YouTube

O existencii čiernych dier pochyboval aj Einstein, pričom ich vznik vyplýva z jeho teórie relativity. Tohtoročnú Nobelovu cenu dostali dvaja vedci a vedkyňa, ktorí dokázali, že obrovské telesá, ktoré požierajú všetko naokolo, naozaj existujú.

Laureátov dnes oznámila švédska Kráľovská akadémia vied v Štokholme, ktorá tohtoročné ocenenie rozdelila na dve polovice. Prvú získal britský matematický fyzik Roger Penrose za objav toho, že všeobecná teória relativity vedie k vzniku čiernych dier.

Druhú polovicu ocenenia rozdelili medzi nemeckého fyzika Reinharda Genzela a americkú astronómku Andreu Ghezovú za objav supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie. V rámci dvoch nezávislých pozorovaní zistili, že obežné dráhy hviezd v strede našej galaxie riadi neviditeľný a mimoriadne ťažký objekt. Supermasívna čierna diera je v súčasnosti jediným známym vysvetlením tohto javu.

Ghezová je štvrtou ženou v histórii, ktorá získala Nobelovu cenu za fyziku.

„Dúfam, že inšpirujem ďalšie mladé ženy, aby sa zapojili do tejto oblasti vedy. Ponúka mnoho pôžitkov, a ak ste zapálené pre vedu, je tu čo robiť,“ povedala Ghezová cez videohovor po ocenení.

Trojica vedcov si v uvedenom pomere rozdelí aj finančnú odmenu v hodnote desať miliónov švédskych korún (približne 954-tisíc eur).

O čiernych dierach pochyboval aj Einstein

Čierne diery majú nekonečnú hustotu a takú silnú gravitáciu, že pohltia všetko, čo sa k nim priblíži. Po prekročení pomyselnej hranice, tzv. horizontu udalostí, ktorou sú obklopené, sa už žiadna hmota nedokáže vrátiť späť. Jednoducho zmizne z nášho pozorovateľného vesmíru a stane sa ich súčasťou.

Vznik čiernych dier vyplýva aj z Einsteinovej teórie relativity, pričom on sám ich existenciu odmietal.

Práve Roger Penrose však desať rokov po Einsteinovej smrti

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Nobelove ceny