Denník N

Kolapsu kultúrneho sektora teraz môžeme zabrániť aj menšími sumami, hovorí riaditeľ Divadla Thália v Košiciach

Skúška hry Prípad mladého Nosztyho v Divadle Thália v Košiciach vo februári 2020. Foto – TASR
Skúška hry Prípad mladého Nosztyho v Divadle Thália v Košiciach vo februári 2020. Foto – TASR

Najprv zrušili všetky predstavenia. Neskôr to spresnili, že pripravujú nové premiéry. Teraz nevedia, čo pre nich zákaz zhromažďovania sa znamená. „Stojíme finančne na dvoch nohách, ale jedna z nich je teraz mimo hry,“ hovorí József Czajlik.

Divadlo Thália v Košiciach je „najsevernejším maďarskojazyčným divadlom Európy“ a jeho predstavenia sú pre slovenských divákov otitulkované. Ide o putovné divadlo, ktoré hrá väčšinu svojich predstavení mimo svojho kamenného sídla. Riaditeľa inštitúcie Józsefa Czajlika sme sa pýtali, ako vnímali doterajšie obmedzenia, čo pre nich znamená plošný zákaz podujatí a v čom je iné postavenie menšinového divadla.

Doteraz ste mohli fungovať pri obmedzení 50 osôb na jedno predstavenie. Čo to pre vás znamenalo?

Najprv sme v zmysle opatrení zverejnili, že všetky predstavenia budú zrušené. Neskôr sme to spresnili tak, že pokračujeme v práci, no v októbri by sme nevedeli naplánované predstavenia zorganizovať. Mali sme totiž naplánované podujatia mimo divadla, v réžii tretích strán. Odstúpili nakoniec naši objednávatelia. Je to pochopiteľné. V inscenácii Buď dobrý až do smrti vystupuje na pódiu súčasne tridsaťštyri ľudí, takže by sme mohli mať len ledva viac ako desať divákov.

Takto sa to našim objednávateľom neoplatilo. Tieto predstavenia by sme mali mať na rôznych miestach po južnom Slovensku alebo v Maďarsku. Pre nás by bolo v podstate jedno, koľko divákov máme, pretože my poskytujeme už objednanú službu za dohodnutú sumu, ale pre objednávateľov to jedno nie je. Predstavenie v Maďarsku nechceli zrušiť, ale tam sme zase nemohli ísť my, keďže by to bolo príliš rizikové.

Ako ste doteraz fungovali v divadle?

Držali sme sa programu a pripravovali sme sa na premiéru novej inscenácie od Bélu Pintéra Sedliacka opera. To sme mali naplánované ešte na predchádzajúcu sezónu, ale presunuli sme to na koniec októbra. Skúšky prebiehali doteraz normálne. Chceli sme zorganizovať premiéru pri dodržiavaní všetkých opatrení. Chceli sme rozbehnúť aj skúšky ďalšieho predstavenia na november.

Oplatilo sa vám usporiadať predstavenie pri takomto obmedzenom počte divákov?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Koronavírus

    Rozhovory

    Kultúra, Slovensko

    Teraz najčítanejšie