Denník N

Neželám si, aby si svoj život staval na tom mojom

Foto – IMDb
Foto – IMDb

Filmový dokument o Amy Winehouse definoval, ako život britskej speváčky odteraz vykladať.

Bol to vzácny okamih, keď Amy Winehouse šla nahrávať duet s Tonym Bennettom. Výnimočne nepila alkohol a nebrala žiadne drogy, bola slávna, bola opäť vo forme, objektívne nebol dôvod na trému.

Lenže Bennett bol jej idolom od mladosti a Amy sa zmocňovala nervozita. Keď ju spevák, starší o dve generácie, chlácholil, že každý má niekedy blok, dali ešte jeden pokus. Akoby sa naraz v štúdiu rozsvietilo a keď doznel posledný tón, padli si do objatia.

„Jej talent bol bez trhlín. Bola jednou z najrýdzejších džezových speváčok, aké som poznal,“ komentoval osemdesiatnik smrť speváčky v júli 2011 po otrave alkoholom.

Takých scén zo zákulisia je vo filme Amy viacero a nadšené ohlasy neklamú. Dokument, ktorý je teraz už aj v našich kinách, definoval pre budúcnosť, ako príbeh britskej hudobníčky rozprávať. Iní budú jeho obrysy odteraz len upresňovať.

Zopár hrubých neprávd?

Od Martina Scorseseho a Rolling Stones je pravidlom, že autorom dokumentu o hudbe je ideálne fanúšik. Tu to úplne neplatí.

Kvalifikáciou Asifa Kapadiu na tuto úlohu bol portrét jazdca Formuly 1 Ayrtona Sennu, takže boli oprávnené obavy, či to nie je remeselník schopný spraviť posmrtný portrét na počkanie komukoľvek. A otázok pred premiérou bolo viac.

Prvý sa po smrti Amy poponáhľal s knihou otec speváčky Mitch Winehouse. Stal sa tak autoritou s prirodzeným právom príbeh vykladať. Keď sa mu sám filmár ozval, najskôr si rozumeli.

„Bude to moderný a dôležitý film plný emócií, čo zachytí ducha doby,“ odkázala magazínu NME v apríli 2013 cez hovorcu rodina. „Podľa nám prezentovanej vízie by mohol ukázať príbeh Amy citlivo, úprimne, bez snahy o senzácie. Chceli by sme, aby to bola pocta jej hudobnému odkazu.“

Obrat prišiel o dva roky – po hrubom zostrihu záberov. „Dokument premeškal príležitosť osláviť hudbu a talent Amy,“ napísala v stanovisku rodina, podľa ktorej film obsahuje niekoľko „hrubých neprávd“.

Po premiére už vidíme, čo im mohlo prekážať.

Rodina tu predovšetkým vystupuje okrajovo. Úplne chýba obligátny záber na rodný dom speváčky, nespomína povolanie rodičov ani detstvo v protiklade ku kariére hviezdy.

Začína sa večierkom u kamarátky, kde 14-ročná Amy spieva, nasleduje rozprávanie, ako si ju našiel prvý lovec talentov. Jednoducho: doma veľa času netrávila, najmä keď sa rodičia rozviedli a predtým plaché dievčatko začalo fajčiť, nosiť piercing, tetovanie, chodiť poza školu a našlo si frajera.

„Čo by som teraz chcela? Celé dni byť zatvorená doma, počúvať muziku, písať texty a húliť, húliť, húliť do rána bieleho… To ťažko môže robiť niekto, kto býva s mamou,“ opísala priority v roku 2002, keď jej zmluva na nahrávku umožnila kúpiť si vlastný byt.

Občas si tú slávu želám

To však bledne v porovnaní so scénami, kde rodina vystupuje. Speváčkin problém s alkoholom vyšiel prvýkrát najavo v roku 2005. Vydavateľ ju chcel poslať na liečenie, otec s tým však nesúhlasil.

Podľa manažéra z nahrávacej firmy tak rok pred prelomovým albumom Back to Black so singlom (v tomto zmysle príznačným) Rehab prepásli kľúčovú príležitosť.

„Ešte nebola hviezdou, nešli po nej paparazzi. Možno by liečba nezabrala. Ale dostala by aspoň šancu, než ju verejnosť roztrhá na kusy.“ Momentov, kde otec Mitch hrá zápornú úlohu, je viacero.

Bol to on, kto odmietal zrušiť turné, keď Amy bola v koncoch, a kto dotiahol dav kameramanov na ostrov Svätá Lucia, kam utiekla pred tlakom šoubiznisu. „Neželám si, aby si svoj život staval na tom mojom,“ vmietla mu do tváre dcéra výčitku.

„Občas si slávu prajem a nepripadá mi nereálna… Ale asi by mi z nej hrablo,“ povzdychla si predtým ešte neznáma džezová speváčka. Zdá sa to byť klišé príbeh ďalšej hviezdy, ktorú nikto nepripravil na úspech.

Špirála závislosti a sebadeštrukcie s rovnakým vzorcom a tragickým výsledkom – či si doň dosadíte mená Syd a Nancy, Kurt a Courtney, alebo Amy a Blake. Rozdiel je v tom, že tu je to žena a dokument je ešte nemilosrdnejšou obžalobou okolia.

Okrem otca je tu logika bežiaceho pásu, na ktorej fungujú gramofirmy, nevšímaví producenti, slabošský manžel, ktorému vyhovovala ich spoločná závislosť…

amy_movie_feature-770x472

Kamery pred smartfónmi

Z tohto pohľadu sa smrť Amy Winehouse 23. júla 2011, na rozdiel od iných členov klubu 27, javí skôr nešťastnou tragédiou než zákonitým ukončením závislosti.

Speváčka prestala s heroínom aj kokaínom a k alkoholu sa vrátila len zo stresu pred comebackovým turné. Smrť je v tejto verzii kombináciou kumulovaných dlhodobých účinkov alkoholizmu a bulímie.

Dve hodiny dokumentu však fungujú vďaka forme a nie novým odhaleniam zo súkromia. Filmári vyspovedali viac ako stovku ľudí. Ich citáty namiesto hovoriacich hláv zasadili do archívnych záberov. Práve tie sú na filme to najcennejšie.

Éra po roku 2000 pred smartfónmi, ale s dostupnými malými videokamerami umožnila to, čo predtým bolo sotva možné. Dať dokopy zábery zo skúšok, zo štúdia, z auta na turné, z vyčíňania hudobníkov v zákulisí.

To je možno hlavný rozdiel v porovnaní s dokumentom Montage of Heck o Kurtovi Cobainovi, ktorý mal premiéru pred pár mesiacmi.

V ňom tvorcovia varia z vody. Film o Amy Winehouse štyri roky po jej smrti navaril delikatesu, ktorá sa dá vodou iba rozriediť.

Teraz najčítanejšie