Denník N

Prioritou musia byť stredné školy

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Toto má byť typ školstva, kde sa nepreberajú už len všeobecné vedomosti ako na základnej škole, ale praktické zručnosti využiteľné v zamestnaní.

Autor je analytik INESS

Na Slovensku sa v poslednom čase veľa rozpráva a píše o dôležitosti školstva. Školstvo však pozostáva z mnohých stupňov a vo svete, kde sú zdroje a pozornosť ľudí vzácne, nemôže byť všetko rovnako dôležité. Musíme si stanoviť priority. Čo by mala byť priorita v slovenskom školstve? Poďme na to vylučovacou metódou.

Základné školstvo. Aj napriek pravidelným alarmujúcim správam o tom, ako naši žiaci dosahujú zlé výsledky v testovaniach PISA, poskytuje slovenské základne školstvo plus-mínus obstojné základy. Tými základmi je naučiť ľudí čítať, písať, počítať.

V poslednom porovnávaní gramotnosti dospelých ľudí v testovaní PIAAC z roku 2013 dopadlo Slovensko nad pomery. V Európskej únii má v priemere 16,4 percenta ľudí problém rozumieť písanému textu. Na Slovensku to bolo 11,7 percenta. Ak by sme aj predpokladali, že školstvo sa u nás zhoršuje, tak určite nemôžeme hovoriť o tragédii.

Môžete namietnuť, že základné školy majú potenciál naučiť omnoho viac než čítať, písať, počítať. Áno, mať zaujímavejší dejepis, praktickú fyziku alebo lepšiu prírodovedu by bolo dobré, ale revolúciu v živote ľudí to neprinesie. Niekto iný môže namietnuť, že nejde o vedomosti. Že kvalitná základná škola dokáže v deťoch vypestovať kritické myslenie a prebudiť kreativitu.

K tomu prvému som skeptický, deti nie sú plastelína. Mnohé štúdie, ktoré sa pokúsili u detí zvýšiť kritické myslenie, zlyhali. Pri tom druhom som ochotný pripustiť priestor na zlepšenie, ale vyžadovalo by si to zmeniť úplne celý prístup k vzdelávaniu a prejsť na nejaký nový model, čo sa nepodarilo ešte v žiadnej krajine na svete.

Týmito odsekmi nechcem tvrdiť, že na základnom školstve nezáleží. Tvrdím iba, že hraničné zlepšenie by prinieslo relatívne malé benefity a zároveň by vyžadovalo veľké zmeny, ktoré sa nepodarili ani inde vo svete. A tiež musím zdôrazniť, že tu hovorím o priemernej škole s priemernými žiakmi. Pri chudobných deťoch zo zlého socioekonomického prostredia existuje veľký priestor na zlepšenie a pomoc. Ale to sa týka špecifických regiónov a len časti detí.

Vysoké školy. Tento stupeň školstva treba

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Komentáre

Teraz najčítanejšie