Denník N

Hrdzavejúci reťazák, žena boss a príroda zničená človekom. Pozrite si trojicu najlepších malieb ocenených v súťaži Maľba 2020

Ocenené diela v súťaži Maľba
Ocenené diela v súťaži Maľba

Víťazkou súťaže Maľba 2020 sa stala Natália Šimonová, druhé miesto získala Ev van Hettmer, tretie patrí Miroslavovi Sandanusovi.

Nebol to zámer poroty, že každé z ocenenej trojice diel reprezentuje úplne iné prístupy k maľbe, hovorí Alexandra Kusá, historička umenia a riaditeľka Slovenskej národnej galérie.

Jedna vec ich však podľa nej predsa len spája: každý z ocenených autorov je vo svojej práci istým spôsobom angažovaný.

Kým víťazné dielo Natálie Šimonovej hovorí o spoločenskej pamäti a fyzickej (či mentálnej) degradácii, maľba Ev van Hettmerovej ocenená druhým miestom má jasný feministický náboj a dielo Miroslava Sandanusa možno na prvý pohľad zvádza k melancholickej, romantickej nálade, no vypovedá o vážnosti klimatickej krízy.

„V rozhodovaní poroty je, myslím, aj z výsledkov jasné, že vôbec nehrá rolu, ako sú ‚rozdané karty‘ na domácej scéne,“ hovorí Kusá, ktorá bola členkou štvorčlennej poroty súťaže.

Oveľa dôležitejšie bolo podľa nej jediné: vidieť diela naživo, v reálnej mierke. „To víťazné ma priam omráčilo, keď som vošla do miestnosti. Úplne žiari.“

Súťaž Maľba organizuje už pätnásť rokov Nadácia VÚB, traja víťazi získajú finančnú odmenu spolu vo výške 20-tisíc eur. Výstavu finalistov a ocenených diel si môžete pozrieť od 23. októbra do 22. novembra v bratislavskej Galérii Nedbalka.

1. miesto: Natália Šimonová: Reťazák, 2020.

Presvedčilo obsahom i formou

V čase pandémie, ktorá medzinárodným komisiám nepraje kontakt naživo, sprostredkúvali „oči“ ostatným porotcom – Andreasovi Hofferovi do Rakúska, Pálovi Gerberovi do Maďarska a Ondřejovi Horákovi do Česka – dve profesionálne kamery.

„Bola to veľmi obohacujúca diskusia – najmä v tom, že sa stretli názory teoretikov s maliarmi, čo je vždy veľmi zaujímavé, lebo sa pritom odhalí, ako inak o dielach uvažujeme,“ hovorí Alexandra Kusá.

V prvom kole posudzovali 115 prihlásených diel, ku ktorým majú vždy k dispozícii aj portfólio autora. Nejde teda iba o jeden obraz. „Keď ako porotca zvažujete, či dielo posunúť ďalej alebo nie,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie