Denník N

Príprava na prvé sväté prijímanie sa skončila sexuálnym zneužívaním, umelec Kristián Németh upozorňuje na nečinnosť cirkvi

Výstavný projekt Kristiána Németha poukazuje na problém sexuálneho zneužívania v cirkvi. Foto - Richard Köhler
Výstavný projekt Kristiána Németha poukazuje na problém sexuálneho zneužívania v cirkvi. Foto – Richard Köhler

Finalista Ceny Oskára Čepana vytvoril dielo, ktoré zachytáva svedectvá jeho mamy a tety. Obe zažili v polovici 60. rokov sexuálne zneužívanie tým istým kňazom, ktorý dnes už nežije. „U nás sú obete často obviňované, aj preto je stále málo tých, ktorí sa odvážia prehovoriť,“ hovorí Kristián Németh.

V rozhovore hovorí aj o tom, či ho vo vzťahu k cirkvi ako homosexuála ovplyvnil jej odmietavý postoj voči právam LGBTI a ako si vysvetľuje, že niektorí slovenskí kňazi a biskupi nepočujú, čo hovorí pápež František.

Nová synagóga v Žiline, v ktorej sa tento rok koná finálová výstava Ceny Oskára Čepana, je opäť otvorená. Dielo Kristiána Németha však  sprostredkúva aj sprievodný web The Children of Ján Moksó, ktorý si môžete pozrieť online.

Ako k tomu došlo, že ste sa o príbehu svojej mamy a tety vôbec dozvedeli?

To je vlastne záhada. Keď som v roku 2011 pripravoval projekt Let The Little Children Come To Me, tak som sa na to spýtal mojej mamy. Poznal som ten príbeh z detstva, no nevieme sa zhodnúť, ako sa ku mne dostal, lebo moja mama tvrdí, že mi ho určite nepovedala a že som ho možno len započul, keď sa o tom rozprávala s kamarátkou. Ja mám pocit, že mi ho povedala priamo, no to vlastne nie je podstatné.

Dlho vaša mama zvažovala, či vám o tom porozpráva aj na záznam, ktorý je dnes verejný?

Áno, zvažovala to. Nevedela úplne presne, čo s tým a či s tým chce ísť von. Napokon sa rozhodla, že to urobí, za čo som jej veľmi vďačný. Som rád, že sa nebála. Už vtedy sme nahrali aj krátku audio výpoveď. To sme ešte nevedeli, že existujú aj ďalšie obete toho istého kňaza, dokonca v rámci našej rodiny.

Mama so svojou sesternicou, tetou Gizi, o sebe navzájom nevedeli?

Nie, nevedeli. Keď som sa stal finalistom Čepana, rozhodol som sa, že sa k tejto téme vrátim, lebo ju považujem za dôležitú. Cena má istú mediálnu pozornosť a to som chcel využiť, aby som na túto tému upozornil a aby sa o nej v spoločnosti viac hovorilo.

Maminu som oboznámil s tým, že sa k jej príbehu chcem vrátiť, aby o tom vedela. Nemala s tým žiaden problém. Myslím, že pred tými deviatimi rokmi s tým ešte nebola úplne stotožnená, no teraz je už, zdá sa, rada, že sa tým zaoberám. Začal som teda robiť výskum, snažil som sa nájsť staré fotografie zo 60. rokov a čo najviac informácií z farnosti Báč, kde slúžil tento kňaz – Ján Moksó.

Moja mama teda vedela, že na tom pracujem, a raz sa k tejto téme počas stretnutia s tetou Gizi dostali v rozhovore. A ona zrazu povedala, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

LGBTI+

Rozhovory

Sexuálne škandály v cirkvi

Sexuálne zneužívanie

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie