Denník N

Nové pracovné miesta od Jaguara môžu vyjsť príliš draho. Kde budú hľadať ľudí?

Za príchod novej automobilky zrejme zaplatíme extra veľkým investičným stimulom. Jaguar Land Rover smeruje na západ krajiny a môže siahnuť aj po pracovnej sile z Rumunska.

Jaguar Land Rover mieri do Nitry. To je zatiaľ jediné, čo automobilka a premiér Robert Fico ohlásili. Definitívne rozhodnutie má padnúť do konca roka.

Nikto zatiaľ nehovorí, koľko nových miest by mohla investícia priniesť. Špekuluje sa, že by ich mohlo byť asi 6 000.

Analytici vyrátali, že nášmu hrubému domácemu produktu v hodnote vyše 70 miliárd eur by mohla priniesť takmer 1,2 percenta navyše.

Čo však štát pôvodne britskej spoločnosti, ktorú už vlastní indická skupina Tata Motors, sľúbil, nikto nehovorí. Automobilka to odmietla komentovať. Premiér o tom tiež mlčí.

Nedávno vo všeobecnosti spomenul, že teoreticky „ak robíte s veľkou investíciou, môže byť stimul 400 miliónov eur a je vybavené“. Spomenul to so slovami: „Ak teraz len tak strelím.“

Ak by sa pomoc od štátu blížila do tejto výšky, bola by to jednoznačne najvyššia investičná pomoc, akú si pamätajú rebríčky ministerstva hospodárstva. Napríklad Kia dostala pri svojom príchode „iba“ 180 miliónov, automobilka v Trnave zasa 166 miliónov eur (v prepočte konverzným kurzom, pozn. red.).

Isté je zatiaľ to, že naša ponuka voči Jaguaru určite nebude skromná.

Poliaci ju dorovnať nechceli

Poľsko, ktoré sa v posledných fázach považovalo za favorita, podľa ČTK uviedlo, že Slovensko vyhralo vďaka vysokej štátnej podpore, ktorej výšku Varšava dorovnať nechcela.

„V záverečnej fáze Slováci ponúkli veľmi vysokú úroveň priamej štátnej podpory. Podľa našich kalkulácií nebola taká úroveň podpory pre nás prijateľná, pretože by znamenala, že zisky a náklady si obe strany nerozdelia rovnakou mierou,“ uviedlo podľa agentúry Reuters poľské ministerstvo hospodárstva.

Podpredseda KDH Miloš Moravčík sa preto obáva, či nezarobí súkromná firma príliš na úkor občanov Slovenska.

Závislí od áut

Veľká štátna pomoc by mohla ísť do odvetvia, na ktoré je Slovensko už teraz silno naviazané. Pocítili sme to v čase krízy, keď si ľudia spravidla najprv odrieknu veľké investície.

Analytici sa však zhodli na tom, že  je lepšie byť závislý od jedného takéhoto odvetvia, keďže sme malá krajina a musíme sa špecializovať. Auto si človek tak či tak musí zaobstarať, aj keď kúpu z rôznych príčin odkladá.

Znamená to, že aj keď automobilky reagujú na problémy rýchlo, napokon sa zotavia. Ak by sme chceli odvetvie, ktoré na výkyvy v dopyte reaguje menej, bolo by to napríklad potravinárstvo. Avšak tam treba rátať aj s nízkymi mzdami, hovorí napríklad analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Naopak, špecializácia Slovenska na autopriemysel priniesla to, že sa tu vytvorila dodávateľská sieť, tá láka aj Jaguar Land Rover. Navyše, ak budú automobilky štyri a jedna bude mať problémy, ďalšie to vykryjú.

Analytici sa  zhodli, že príchod novej automobilky si zaslúži stimul, no nie je jasné aký. Spomínaná investícia pritom nemieri na východné Slovensko, aj keď tento región štatistiky nezamestnanosti pasujú za najlepšieho kandidáta na nové investície.

Budú hľadať v Komárne a v Krtíši?

Na komárňanskom úrade práce však spozorneli, keď sa dopočuli, že v Nitre s najväčšou pravdepodobnosťou pribudne nová automobilka. Nový závod elitného výrobcu áut by totiž mohol hľadať zamestnancov práve na južnom Slovensku.

Komárno je s 15,5-percentnou odhadovanou nezamestnanosťou z júna jednou z možných destinácií, kde môže automobilka z Nitry hľadať budúcich pracovníkov. Aj preto, že ľudí z regiónu poznačila strata práce v maďarskej Nokii.

Jaguar nehovorí, koľko ľudí by rád zamestnal. Prezradil, že v roku 2018 by už rád v Nitre vyrábal.

Postupne má z jeho pásov schádzať ročne asi 300-tisíc áut. To je približne toľko, koľko vyrába Kia v Žiline, ktorá ku koncu minulého roka evidovala takmer 4 000 zamestnancov.

Všetko závisí od toho, čo všetko by s novou automobilkou mohlo prísť a či nepôjde len o montáž.

Zohnať pracovnú silu na západnom Slovensku však nebude jednoduché.

„Zatiaľ čo vlani v prvom polroku sme na stránke zverejnili 3 999 pracovných ponúk v odvetví automobilového priemyslu, tento rok to bolo až 4 695, čo predstavuje nárast o 17,4 percenta. Uchádzači si teda mohli v odvetví v tomto roku nájsť prácu relatívne ľahšie ako pred rokom,“ hovorí Katarína Klembalová zo spoločnosti Profesia.

Ani v Komárne nemusí automobilka  pôvodom z Veľkej Británie uspieť. Nedávno tu nezamestnaným núkala pozície iná nitrianska firma, no Komárňanom sa to zdalo ďaleko. Neponúkla však práve vysoký plat. Navyše, pár kilometrov za hranicami sú dve ďalšie firmy z automobilového priemyslu.

Komu bude nová automobilka najviac konkurovať, keď sa bude snažiť zohnať zamestnancov pre svoju výrobu? „Ide o geograficky najbližšie automobilky, čiže PSA v Trnave, Volkswagen v Bratislave, ale aj Audi v maďarskom Győri a Suzuki v Ostrihome,“ myslí si analytik Koršňák.

Ľudí môžu lákať od Zvolena

Loviť zamestnancov môže nová automobilka nielen od Komárna po Nitru. Je možné, že Nitra ju láka aj pre pohodlné napojenie rýchlostnou cestou R1 na Nitru aj z oblasti Zvolena.

„Nitra je trochu bližšie než Bratislava minimálne pre oblasť pod Zvolenom, ako je Veľký Krtíš,“ uvažuje analytik Tatra banky Boris Fojtík. Dodal, že ešte môže zlákať na prácu aj časť ľudí z východu, veľké percentá by však nevidel.

Podobne potenciál ľudí ochotných dochádzať cez celú republiku napríklad na týždňovky už vidí ako takmer vyčerpaný aj Koršňák.

Zato Vladimír Baláž, prognostik Slovenskej akadémie vied, v tom má úplne jasno. „To, že na východe je vysoká nezamestnanosť, ešte neznamená, že tí ľudia sú schopní nastúpiť do práce,“ hovorí Baláž.

Môžu doviezť Rumunov?

Kde teda naberie všetkých zamestnancov, ktorých bude  potrebovať?

„Automobilky si buď budú preťahovať zamestnancov, alebo ich nájdu v okolí Nových Zámkov či Komárna,“ vymenúva možnosti Koršňák. Prirodzene by to mohlo tlačiť na rast platov, a možno nielen v automobilovom sektore, ale aj u ostatných firiem, ktoré zháňajú podobných zamestnancov.

Vylúčené nie je ani to, že Jaguar cíti možnosť, že niektorí z tunajších elektrovýrobcov by mohol pomýšľať na odchod. Slovensko je totiž stále drahšie pre tento druh výroby, hovorí Koršňák.

Odborníci sa zhodujú na tom, že treba rátať aj s možnosťou, že sa ľudia ochotní pracovať môžu aj dovážať. „Môže ísť napríklad o Rumunov, Bulharov či Maďarov, ale aj ľudí z iných krajín,“ vraví Fojtík.

Jeden z obchodných partnerov v automobilovom priemysle Stanislav Vospálek vysvetľuje, že už dnes zamestnáva ľudí z Rumunska. Kedy po nich siahnuť, závisí hlavne od toho, akú pozíciu chce firma obsadiť. Vie si predstaviť, že by pracoval aj pre Jaguar Land Rover.

Dodávatelia automobiliek sú jednou z hlavných výhod príchodu novej automobilky. Všeobecne platí, že jedno nové miesto vo výrobe áut môže priniesť aj štyri nové miesta u dodávateľov.

Profitovať budú aj konkurenti

Práve dodávatelia pritom vo veľkej miere rozhodli, že nová automobilka nepôjde na východ. Zmeniť takéto nasmerovanie investície by zrejme nepomohlo ani to, keby už bola úplne hotová D1 medzi Bratislavou a Košicami.

Aj preto, že nová automobilka bude potrebovať využiť tunajšiu sieť dodávateľov, rozhodla sa prísť práve na Slovensko a na jeho západ.

Bude chcieť využiť dodávateľskú sieť, ktorú tu už majú vybudovanú tri tunajšie dcéry zahraničných automobilových koncernov.

Tie s tým mať problém nebudú. Práve naopak, ak budú ich dodávatelia vyrábať viac, budú môcť vyrábať vo väčších množstvách, a teda aj lacnejšie, vyplýva zo slov čestného prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Slovenska, Jozefa Uhríka.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie