Denník N

Vitaj, Jaguar! Toto sú PSA, Kia a VW

Foto – TASR
Foto – TASR

Indický majiteľ JLR prichádza na iné Slovensko, než aké bolo, keď sa sem sťahovali Francúzi a Kórejčania.

Je povinnosťou vlády, ktorá vysokú koncentráciu automobilového priemyslu v krajine zdedila, udržiavať ju pri živote. Toto povedal Robert Fico v úlohe premiéra v roku 2009, keď ospravedlňoval zavedenie šrotovného.

Po včerajšku by si už takú argumentáciu nemal dovoliť. Jeho vláda koncentráciu automobiliek nielen udržiava pri živote, ale ju výrazne posilní.

Keď k nám pred desiatimi rokmi prišli Francúzi s Peugeotmi a Citroënmi, mohli sme otvárať šampanské a tešiť sa, že nás vôbec našli na mape. V skutočnosti bol výber Slovenska pre takýchto investorov výhodnou voľbou. Ponúkali sme všetky výhody, aké si vedeli predstaviť. Sme malí, ale na mape dobre lokalizovaní – je od nás relatívne blízko vlastne kamkoľvek v Európe.

Mali sme tradíciu priemyselnej výroby. Tá spolu s učňovkami vychovala generáciu technicky vzdelaných robotníkov, ktorým nesmrdela manuálna robota. Pre mnohých z nich znamenal príchod fabrík vykúpenie z nezamestnanosti a bolo samozrejmé, že budú lacnejší ako odbormi zhýčkaní ľudia na Západe.

Plus smerovanie k euru a politická stabilita – najmä v porovnaní s východom. A ešte investičná pomoc – PSA i Kia dostali doteraz zhruba po 170 miliónoch eur.

Väčšinu z výhod má Slovensko aj dnes. Akurát, že dnes už z nich čerpajú tri veľké automobilky, všetky na západe krajiny. Keď sa ďalší výrobca rozhodne usadiť sa na tom istom mieste, musia si všetci ešte raz poriadne spočítať, koľko sa im z tých výhod ujde.

Najväčšia pochybnosť je o ľuďoch. Už pred dvomi rokmi personalisti varovali pred nedostatkom pracovných síl a príchod ďalšieho hráča situáciu ešte viac skomplikuje.

Jednoducho Jaguar Land Rover prichádza na trochu iné Slovensko, než aké bolo, keď sa sem sťahovali PSA či Kia. Iné aj v tom, že už môže vznášať pochybnosti aj o takej veci, akou je obrovská investícia s prísľubom tisícok pracovných miest.

Zvlášť, keď zostáva utajený jeden kľúčový ukazovateľ: koľko peňazí dá vláda investorovi v podobe dotácií a úľav. Suma 400 miliónov eur, ktorá poletuje Facebookom, je azda len nešťastná fáma. PSA i Kiu sme potrebovali mnohonásobne viac a ponúkli sme im mnohonásobne menej.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Komentáre

Teraz najčítanejšie