Denník N

Odborník radí, ako správne bežkovať: Predkloňte sa, akoby ste mali spadnúť na ústa

Bežec na pretekoch Biela stopa 2018. Foto N - Peter Kováč
Bežec na pretekoch Biela stopa 2018. Foto N – Peter Kováč

[Pridajte sa do facebookovej skupiny, v ktorej môžete debatovať o profesionálnom športe, prinášať námety redakcii alebo sa jej pýtať otázky.]

Beh na lyžiach je jedným z najzdravších športov, tvrdí tréner bežeckého lyžovania Stanislav Holienčík. „Nepoznám iný šport, ktorý sa vykonáva v prírode a zároveň tak rovnomerne zaťažuje celé telo – dolné aj horné končatiny a srdcovo-cievny systém,“ hovorí.

V rozhovore sa dočítate:

  • čo má korčuľovanie na ľade spoločné s korčuľovaním na lyžiach;
  • aký je správny bežkársky postoj a aké chyby robia začiatočníci;
  • v čom sú výhody behu na lyžiach oproti klasickému behu alebo plávaniu;
  • ako vybrať bežky a ktoré bežky sú univerzálne;
  • ako sa obliecť na bežky a kde sa na Slovensku dobre bežkuje.

Je beh na lyžiach prirodzeným pohybom?

Beh na lyžiach klasickou technikou je v podstate ekvivalentom bežnej chôdze. Pred troma rokmi som do tímu dorastencov dostal dievča, ktoré dovtedy nestálo na lyžiach – bol som pri tom, keď si ich prvý raz nasadilo. Šla však pocitovo a bez problémov bežala klasickou technikou. Ak máte základy z iných športov, určitú pohybovú kultúru a rovnovážne schopnosti, po chvíli si uvedomíte, že klasická technika je prirodzeným pohybom a mali by ste ju zvládnuť.

Klasická technika je teda pre začiatočníka vhodnejšia než korčuliarska, ktorou pretekajú napríklad biatlonisti?

Áno, dokážem si predstaviť, že aj človek s nadváhou, ktorý možno naposledy stál na bežkách pred niekoľkými rokmi, bude schopný prejsť klasickou technikou určitú rovinatú trať. Neviem si však predstaviť, že by mal korčuľovať. Silovo, koordinačne ani technicky to nezvládne. Začiatočník by mal vždy začínať klasikou.

Paradoxom je, že profesionálni bežci sa ťažšie učia klasickú techniku než korčuľovanie. Ideálny odraz pri klasike trvá zlomok sekundy a súťažný bežec doň musí vedieť presne trafiť. Samozrejme, pri rekreačných bežcoch také nároky nie sú, klasika je pre nich oveľa jednoduchšia.

Čo má spoločné korčuľovanie na lyžiach a na ľade?

Istá podobnosť medzi nimi je, ale bežci na lyžiach sa pri prenášaní váhy z lyže na lyžu odrážajú viac do strany. Zásadný rozdiel vidím v sklone trupu. Korčuliari na ľade zaberajú iba nohami a trup majú veľmi nízko, čo pri bežcoch na lyžiach neplatí. Tí majú v rukách palice a sú výrazne viac vzpriamení, keďže potrebujú ťažisko dostať pred os tela.

Dá sa klasická technika naučiť bez trénera?

Na základnej rekreačnej úrovni sa určite dá a nemyslím si, že z toho vyplývajú zdravotné riziká, pokiaľ nedôjde k vážnejšiemu pádu alebo rovno nezačnete bežkovať tri hodiny, čím sa presilíte. Ak sa však chcete nejakým spôsobom zlepšiť, je dobré, keď na vás tréner dohliadne a poradí vám, ako odstrániť chyby. Ako v každom inom športe, aj pri behu na lyžiach platí, že čím dlhšie nejakým spôsobom športujete, o to ťažšie je potom odstrániť prípadné chyby.

Aké najčastejšie chyby robia začiatočníci?

Každý beží najlepšie, ako vie, a aj pri chybách platí, že sú veľmi individuálne a vyplývajú z pohybových návykov. Keď napríklad vidím na bežkách skupinu futbalistov, na základe ich pohybu hneď viem, že sú to futbalisti.

Výhodou behu na lyžiach však je, že aj najväčšie chyby je možné v začiatkoch odstrániť veľmi ľahko. Stačí, že vám tréner alebo ktokoľvek zdatnejší poradí, aby ste nedvíhali

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Radíme športovcom

Rozhovory

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie