Denník N

Mesiac fotografie sa začal s oneskorením, no predsa. Bude to trochu melancholický ročník, hovorí riaditeľ Macek

Milan Tittel: Nový deň, 2020. Z výstavy Karanténa, kurátor Aurel Hrabušický, Mestská knižnica v Bratislave.
Milan Tittel: Nový deň, 2020. Z výstavy Karanténa, kurátor Aurel Hrabušický, Mestská knižnica v Bratislave.

Začiatok 30. ročníka tradičného novembrového festivalu preložili na 16. november, výstavy potrvajú do polovice decembra, niektoré až do Vianoc.

Bolo to v novembri 1991. V Bratislave vtedy otvorili päť výstav, ktoré boli rok predtým súčasťou parížskeho festivalu Mesiac fotografie. Vznikol tak jeho slovenský variant a ten teraz oslavuje svoje tridsiate výročie.

Jeho organizátori sa preto rozhodli na plote bratislavskej Umelky vystaviť fotografie, ktoré majú pripomenúť niektoré momenty z histórie festivalu. „Je to obraz festivalu cez fotky,“ hovorí jeho riaditeľ Václav Macek.

Súčasný ročník sa však k svojim začiatkom vracia aj iným spôsobom, aký organizátori vôbec neplánovali. „Vtedy nebolo v programe nič okrem výstav. Tie sme iba otvorili a potom sme ich zbalili a odviezli preč. Je to teda také revolučné pripomenutie si týchto začiatkov, hoci z donútenia,“ hovorí Václav Macek.

Aj teraz totiž bude Mesiac fotografie „len“ o výstavách. Vernisáže a aj celý sprievodný program museli pre pandémiu zrušiť.

Arkadiusz Gola: Neznáma stanica, 2019. Z výstavy Čiernobiela zem, kurátori Vladimír Birgus a Michał Szalast, Poľský inštitút v Bratislave.
Hana Connor a Filip Jandourek z cyklu Čierne slzy (Bangladéš), 2018. Z výstavy Tri dekády – Inštitút tvorivej fotografie FPF Sliezskej univerzity v Opave 1990 – 2020, kurátori Vladimír Birgus, Ondřej Durczak, Michał Szalast, Dom umenia v Bratislave.
Klaus Pichler: Bez názvu, 2014. Z výstavy Zlaté dni pred koncom, kurátor Thomas Licek, Rakúske kultúrne fórum v Bratislave.
Justyna Mielnikiewicz: Tomiris (10 r.) sediaca medzi dvoma starými mamami, jednou z Ruska a druhou z Kazachstanu, Tomiris hovorí plynulo oboma jazykmi, 2020. Z výstavy Ozveny festivalu La Gacilly-Baden Photo 2020, kurátori: Lois Lammerhuber, Florence Drouhet, Václav Macek. ZOYA Gallery.

Máme otvorené, môžete prísť

„Rozhodli sme sa nechať len základnú kostru. Všetko spoločenské vypadlo. Nepripadalo do úvahy, aby v sále sedeli traja diskutujúci spolu s organizátorom a miesto by ostalo iba pre dvoch návštevníkov,“ hovorí Václav Macek.

Ľudia si však za tie roky už zvykli na to, že centrum hlavného mesta patrí v novembri prednáškam, diskusiám či workshopom, ktoré sa viažu k fotografii.

„Je škoda, že to teraz nie je. Také však boli aj prvé ročníky. Sprievodné podujatia sa začali nabaľovať až neskôr,“ hovorí Václav Macek. „Najviac ma však mrzí, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie