Denník N

V zahraničí míňame stámilióny eur ročne

Ak by sme namiesto zahraničných obchodov a e-shopov nakúpili u domácich firiem, pomohli by sme zamestnanosti a podporili domácu ekonomiku.

Až 1,6 miliardy eur minieme ročne na nákupy v zahraničí. To je takmer 300 eur na hlavu, vrátane detí. Naše úspory tak dávajú prácu obchodníkom v Poľsku či v Česku alebo veľkým čínskym e-shopom. Zmeniť to chce nová iniciatíva Doma nakupujem.

„Uvedomujeme si, že Slovensko je otvorená trhová ekonomika. Napriek tomu sme presvedčení, že v tejto výnimočnej situácii je myšlienka nakupovania doma jednoduchým a účinným nástrojom, ako si všetci vieme navzájom pomôcť,“ hovorí Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne, ktorá je zakladateľom iniciatívy. Stovky miliónov eur by podľa neho výrazne podporili našich podnikateľov a domácu ekonomiku, tiež pomohli konkrétnym ľuďom udržať si prácu a nám všetkým prekonať toto náročné obdobie.

Platby kartami v zahraničí za 1,6 miliardy

Podľa odhadov analytikov najväčšej slovenskej banky odchádza platbmi kartou zo Slovenska zhruba 1,6 miliardy eur ročne, čo je v priemere na človeka 290 eur. „Najviac je to počas letných dovoleniek a Vianoc. Kým v lete sa jedná prevažne o platby mimo okolitých krajín, v predvianočnom období platíme kartou najmä u obchodníkov v Rakúsku, Poľsku a v Česku,“ vysvetľuje Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne. U susedov nakupujeme pritom najmä spotrebný tovar ako potraviny, oblečenie či vybavenie do bytu, ktoré sú zvyčajne rovnako dostupné aj na Slovensku.

Slovenské e-shopy ťahajú za kratší povraz

Dáta tiež ukazujú, že zo zhruba 1,3 miliardy eur online nákupov Slovákov išla vlani domácim obchodníkom len tretina. Dve z troch eur zaplatených kartou online tak smerovali do zahraničia. Aj keď koronakríza mnohým slovenským internetovým obchodníkom pomohla, po aprílovom náraste o 40 % objem nákupov klesá a situácia sa postupne vracia k predkrízovým úrovniam. Zahraničné on-line nákupy však rastú a počas tohtoročných Vianoc by mohli dosiahnuť 180 mil. eur.

Doma nakupujem pomáha firmám podnikajúcim na Slovensku

Cieľom podnikateľskej iniciatívy Doma nakupujem je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky a zamestnanosti. „V súčasnej situácii považujeme za veľmi dôležitú podporu firiem a podnikateľov pôsobiacich na Slovensku. Sme totiž bankou pre život a podnikanie a veríme, že našej krajine sa bude dariť, len ak sa bude dariť ľuďom, podnikateľom a firmám, ktorí v nej žijú a pôsobia,“ hovorí o vízii najväčšej slovenskej banky Norbert Hovančák.

Už pár dní po spustení sa k iniciatíve pripojilo takmer 400 firiem a združení. Dôvody sú jasné. „Výberom lokálneho vianočného darčeka zákazník podporuje našu ekonomiku. Za výrobou a predajom ponožiek Fusakle stojí už viac ako 300 ľudí zamestnaných na Slovensku. Okrem ekonomiky je to však aj podpora domácich dizajnérov, ilustrátorov, tretieho sektora, s ktorým intenzívne spolupracujeme, a v širšom meradle aj spoločná sila obnovy textilného priemyslu, ktorý mal u nás bohatú históriu, no za posledné desaťročia upadal,“ vysvetľuje Simona Zajíčková, marketingová manažérka značky Fusakle.

K  Doma nakupujem sa môžu pripojiť nielen domáci výrobcovia, obchodníci a poskytovatelia služieb, ale všetky firmy, ktoré na Slovensku podnikajú a podporujú našu ekonomiku. Mnohé z nich museli reagovať na aktuálnu situáciu a prispôsobiť sa. „Pandémia nás naučila byť ešte rýchlejšími a flexibilnejšími. Učíme sa každý deň a hľadáme cestu ako byť v tejto situácií čo najviac nápomocní,“ hovorí Lucia Rabatinová, managing director z firmy Curaprox, ktorá tiež patrí medzi signatárov Doma nakupujem.

 Ako sa zapojiť

Súčasťou Doma nakupujem sa môže stať akákoľvek spoločnosť či podnikateľ, ktorý oficiálne podniká na Slovensku. Zapojiť sa do iniciatívy je jednoduché – stačí navštíviť web www.domanakupujem.sk a vyplniť registračný formulár. Účasť nič nestojí. Naopak, bezplatne získate marketingové materiály – logo iniciatívy, ktoré si môžete umiestniť na web stránky, označiť ním e-shop alebo kamennú prevádzku, použiť v postoch na sociálnych sieťach či vo firemnom newsletteri. K dispozícii na šírenie bude aj video s obľúbenou herečkou Kristínou Svarinskou, ktoré podporuje myšlienku domácich nákupov. Cieľ týchto aktivít  je jednoznačný – posunúť posolstvo o dôležitosti nákupov doma na čo najväčší počet spotrebiteľov.

Reklamná kampaň zadarmo

Slovenská sporiteľňa zároveň v prospech slovenského podnikateľského sektora venuje časť svojho mediálneho priestoru. Zaplatí totiž celoštátnu reklamnú kampaň Doma nakupujem, ktorá bude v televíziách, tlači aj na internete šíriť myšlienku podpory domácej ekonomiky.

Slovensko

Teraz najčítanejšie