V zahraničí míňame stámilióny eur ročne
Ak by sme namiesto zahraničných obchodov a e-shopov nakúpili u domácich firiem, pomohli by sme zamestnanosti a podporili domácu ekonomiku.
Až 1,6 miliardy eur minieme ročne na nákupy v zahraničí. To je takmer 300 eur na hlavu, vrátane detí. Naše úspory tak dávajú prácu obchodníkom v Poľsku či v Česku alebo veľkým čínskym e-shopom. Zmeniť to chce nová iniciatíva Doma nakupujem.
„Uvedomujeme si, že Slovensko je otvorená trhová ekonomika. Napriek tomu sme presvedčení, že v tejto výnimočnej situácii je myšlienka nakupovania doma jednoduchým a účinným nástrojom, ako si všetci vieme navzájom pomôcť,“ hovorí Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne, ktorá je zakladateľom iniciatívy. Stovky miliónov eur by podľa neho výrazne podporili našich podnikateľov a domácu ekonomiku, tiež pomohli konkrétnym ľuďom udržať si prácu a nám všetkým prekonať toto náročné obdobie.
Platby kartami v zahraničí za 1,6 miliardy
Podľa odhadov analytikov najväčšej slovenskej banky odchádza platbmi kartou zo Slovenska zhruba 1,6 miliardy eur ročne, čo je v priemere na človeka 290 eur. „Najviac je to počas letných dovoleniek a Vianoc. Kým v lete sa jedná prevažne o platby mimo okolitých krajín, v predvianočnom období platíme kartou najmä u obchodníkov v Rakúsku, Poľsku a v Česku,“ vysvetľuje Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne. U susedov nakupujeme pritom najmä spotrebný tovar ako potraviny, oblečenie či vybavenie do bytu, ktoré sú zvyčajne rovnako dostupné aj na Slovensku.
Slovenské e-shopy ťahajú za kratší povraz
Dáta tiež ukazujú, že zo zhruba 1,3 miliardy eur online nákupov Slovákov išla vlani domácim obchodníkom len tretina. Dve z troch eur zaplatených kartou online tak smerovali do zahraničia. Aj keď koronakríza mnohým slovenským internetovým obchodníkom pomohla, po aprílovom náraste o 40 % objem nákupov klesá a situácia sa postupne vracia k predkrízovým úrovniam. Zahraničné on-line nákupy však rastú a počas tohtoročných Vianoc by mohli dosiahnuť 180 mil. eur.
Doma nakupujem pomáha firmám podnikajúcim na Slovensku
Cieľom podnikateľskej iniciatívy Doma nakupujem je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky a zamestnanosti. „V súčasnej situácii považujeme za veľmi dôležitú podporu firiem a podnikateľov pôsobiacich na Slovensku. Sme totiž bankou pre život a podnikanie a veríme, že našej krajine sa bude dariť, len ak sa bude dariť ľuďom, podnikateľom a firmám, ktorí v nej žijú a pôsobia,“ hovorí o vízii najväčšej slovenskej banky Norbert Hovančák.
Už pár dní po spustení sa k iniciatíve pripojilo takmer 400 firiem a združení. Dôvody sú jasné. „Výberom lokálneho vianočného darčeka zákazník podporuje našu ekonomiku. Za výrobou a predajom ponožiek Fusakle stojí už viac ako 300 ľudí zamestnaných na Slovensku. Okrem ekonomiky je to však aj podpora domácich dizajnérov, ilustrátorov, tretieho sektora, s ktorým intenzívne spolupracujeme, a v širšom meradle aj spoločná sila obnovy textilného priemyslu, ktorý mal u nás bohatú históriu, no za posledné desaťročia upadal,“ vysvetľuje Simona Zajíčková, marketingová manažérka značky Fusakle.
K Doma nakupujem sa môžu pripojiť nielen domáci výrobcovia, obchodníci a poskytovatelia služieb, ale všetky firmy, ktoré na Slovensku podnikajú a podporujú našu ekonomiku. Mnohé z nich museli reagovať na aktuálnu situáciu a prispôsobiť sa. „Pandémia nás naučila byť ešte rýchlejšími a flexibilnejšími. Učíme sa každý deň a hľadáme cestu ako byť v tejto situácií čo najviac nápomocní,“ hovorí Lucia Rabatinová, managing director z firmy Curaprox, ktorá tiež patrí medzi signatárov Doma nakupujem.
Súčasťou Doma nakupujem sa môže stať akákoľvek spoločnosť či podnikateľ, ktorý oficiálne podniká na Slovensku. Zapojiť sa do iniciatívy je jednoduché – stačí navštíviť web www.domanakupujem.sk a vyplniť registračný formulár. Účasť nič nestojí. Naopak, bezplatne získate marketingové materiály – logo iniciatívy, ktoré si môžete umiestniť na web stránky, označiť ním e-shop alebo kamennú prevádzku, použiť v postoch na sociálnych sieťach či vo firemnom newsletteri. K dispozícii na šírenie bude aj video s obľúbenou herečkou Kristínou Svarinskou, ktoré podporuje myšlienku domácich nákupov. Cieľ týchto aktivít je jednoznačný – posunúť posolstvo o dôležitosti nákupov doma na čo najväčší počet spotrebiteľov.
Reklamná kampaň zadarmo
Slovenská sporiteľňa zároveň v prospech slovenského podnikateľského sektora venuje časť svojho mediálneho priestoru. Zaplatí totiž celoštátnu reklamnú kampaň Doma nakupujem, ktorá bude v televíziách, tlači aj na internete šíriť myšlienku podpory domácej ekonomiky.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].