Denník N

Školská inšpektorka Kalmárová: Teraz ide o to, akí ľudia sa stanú z detí generácie zatvorených škôl

Bývalá hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová. Foto N – Vladimír Šimíček
Bývalá hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová. Foto N – Vladimír Šimíček

Bývalá hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová odhaduje, že v čase pandémie sa bez väčších problémov u nás online učí len asi 15 až 20 percent škôl.

Po piatich rokoch skončila Viera Kalmárová na poste riaditeľky Štátnej školskej inšpekcie. V rozhovore hovorí, že takto dlho zatvorené školy môžu mať pre túto generáciu fatálne následky. Deťom chýba rytmus dní, sústredená práca a pocit zodpovednosti.

„Chýba každodenný priestor na to, aby si dohodli pravidlá a podľa nich sa aj fungovalo. Chýba kontakt s ľuďmi, ktorí sú iní ako vy, a predsa ich akceptujete. Toto sú podľa mňa oblasti, v ktorých môžu byť straty najväčšie.“

Viera Kalmárová získala ocenenie Lúč z tmy, ktoré je určené osobnostiam presadzujúcim zlepšenie postavenia rómskej menšiny. Organizuje ho združenie eduRoma.

V rozhovore sa dočítate:

  • že riešením po pandémii by mohol byť polrok navyše pre žiakov posledných ročníkov;
  • v čom jej dnešná situácia pripomína vojnové obdobie;
  • že máme pár elitných škôl a veľa takých, ktoré nespĺňajú ani základné očakávania;
  • čo si myslí o ministrovi školstva;
  • ako školská inšpekcia presviedčala politikov, že segregujeme rómske deti.

Najprv otázka, ktorá teraz rodičov zaujíma najviac. Mali byť školy už otvorené?

Uvádza sa, že sú zdravotné dôvody, pre ktoré sa tak nestalo. Prezentuje sa to tak, že situácia to ešte neumožňuje. Ak si to porovnám s Českou republikou, tam je vzdelávanie úplne pozastavené, do škôl sa smú vrátiť len žiaci 1. a 2. ročníka a výnimku majú aj málotriedky.

V Česku však majú naďalej zatvorené aj kultúrne inštitúcie, kým u nás sú otvorené kiná a divadlá. Prečo nie školy?

To mi nedáva logiku. A ani argumentácia, ktorá k tomu zaznieva, neznie príliš logicky. V divadle je vraj bezpečnejšie, lebo ľudia sedia šachovnicovo, majú celý čas rúško, a hlavným argumentom je, že tam trávia maximálne dve hodiny. To v porovnaní so školou nie je logické.

Prečo? 

Pokiaľ platí, že k prenosu nákazy pravdepodobne dochádza vtedy, ak kontakt je blízky a trvá dlhšie ako 15 minút, tak to platí pre divadlá aj školy. Ani v divadle nie je stopercentná garancia, že počas predstavenia budú mať všetci diváci rúška. Dalo sa však očakávať, že kiná ani divadlá túto možnosť až tak nevyužijú. Skôr si myslím, že to bola obeta za otvorenie kostolov.

Počuli ste od politikov dostatočné vysvetlenie?

Nie, nepočula. Dúfam, že čoskoro dôjde aj k uvoľneniu prezenčného vzdelávania. Napríklad tak, že sa triedy rozdelia a deti by ani nemuseli chodiť do školy päť dní v týždni, stačilo by len

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie