Denník N

Veľkomoravské náleziská a barokovú krajinu z čias Márie Terézie má v Holíči doplniť logistické centrum, pamiatkari nesúhlasia

Logistické centrum chcú postaviť v okolí vzácnych pamiatok. Foto - MLC/Peter Letko
Logistické centrum chcú postaviť v okolí vzácnych pamiatok. Foto – MLC/Peter Letko

OPRAVENÉ: V Holíči má vyrásť prekladisko spájajúce strednú Európu s Ďalekým východom. Areál terminálu pre milión kontajnerov ročne je zakreslený v blízkosti Holíčskeho kaštieľa, cisárskeho žrebčína z čias Márie Terézie aj jediného kostola z obdobia Veľkej Moravy u nás. Pôvodná verzia článku obsahovala v perexe nesprávnu informáciu o milióne „kamiónov“ ročne namiesto kontajnerov.

V Holíči má vzniknúť logistické centrum za 200 miliónov eur.

Holíčske prekladisko má byť koncovým, respektíve východiskovým bodom takzvanej novej Hodvábnej cesty, v rámci ktorej by kontajnery putovali z Ďalekého (a Stredného) východu cez rumunský prístav Konstanca až do strednej Európy, predstavuje ju spoločnosť MLC Holíč vlastnená medzinárodnou firmou DOE Europe. V prvej etape má týmto bodom prejsť milión kontajnerov ročne.

Väčšina kontajnerov by mala do prekladiska prísť po železnici, odhadom 85 % z celkového množstva. Cestnou dopravou bude podľa spoločnosti DOE Europe prepravovaných maximálne necelých 140-tisíc kontajnerov za rok, preto by celkový počet kamiónov na obsluhu MLC nemal prekročiť 68-tisíc kamiónov za rok obojsmerne. Pri rovnomernom rozložení by išlo o približne 4 kamióny za hodinu.

Proti stavbe sa postavili ochranári aj pamiatkari. Posudok Krajského pamiatkového úradu Trnava hovorí, že by išlo o „bezprecedentné narušenie a zničenie časti kultúrnej barokovej krajiny aj dôležitých archeologických lokalít“.

Podľa zverejnenej urbanistickej štúdie by totiž prekladisko malo ležať presne medzi dvoma historicky mimoriadne významnými lokalitami – národnou kultúrnou pamiatkou Holíčsky zámok, kde trávila čas cisárovná Mária Terézia, a archeoparkom Kopčany, kde sa nachádza jediný stojaci kostol z čias Veľkej Moravy na našom území – Kostol sv. Margity Antiochijskej.

Multimodálne logistické centrum na ploche viac ako 100 hektárov by podľa odborníkov mohlo ohroziť aj pripravovanú spoločnú nomináciu na zápis do zoznamu svetového dedičstva UNESCO, na ktorú sa viac ako desať rokov pripravujú Kopčany s priľahlým archeologickým parkom Mikulčice na českej strane.

V Pamiatkovej zóne Kopčany leží jediný stojaci kostol z čias Veľkej Moravy – Kostol sv. Margity Antiochijskej. Za rekonštrukciu okolitých komunikácií pre cyklistov a peších získal tento rok ateliér AŽ Projekt nomináciu na Cenu za architektúru. Foto – Peter Letko
Urbanistická štúdia logistického centra v Skalici. Vpravo prekladisko susedí s barokovou záhradou Holíčskeho kaštieľa.
Mapa s pamiatkovo chránenou zónou Kopčany na ľavej strane, ktorá je s Holíčskym kaštieľom prepojená barokovou krajinou. Pozdĺž logistického centra ide cyklotrasa, ktorá je vo výstavbe. Lemuje ju už čiastočne obnovená baroková alej.

Holíč – Hodonín ako nový Rotterdam

Konateľ spoločnosti MLC Holíč Ján Vlček hovorí, že umiestnenie areálu oproti svojmu pôvodnému plánu zmenili a dnes sa „dôsledne vyhýba pamiatkovo chránenej oblasti Kopčany a približuje sa len malou časťou k takzvanému ‚nárazníkovému pásmu‘ archeoparku Mikulčice – Kopčany“.

„Podstatnú väčšinu plochy areálu MLC sme umiestnili medzi letisko Holíč a železničné trate Holíč – Hodonín a Holíč – Kúty, teda do industrializovaného pozemku,“ hovorí Ján Vlček.

Kontajnerové terminály sú podľa neho bežne umiestňované aj v susedstve významných pamiatkových zón v Európe a činnosť terminálu by podľa neho mohla „významne prispieť“ k obnove pamiatok tak v Holíči, ako aj v Pamiatkovej zóne Kopčany.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra a dizajn

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie