Denník N

Dnes je pamiatkovo chránený Machnáč v Trenčianskych Tepliciach zdevastovaný, takto by mohol vyzerať po rekonštrukcii (+foto)

Ešte stále by sa dal zachrániť. Foto - SPK, ateliér ô
Ešte stále by sa dal zachrániť. Foto – SPK, ateliér ô

Architektonické riešenie ateliéru ô po prvýkrát ukazuje, ako slávny Machnáč vyzeral vo svojej pôvodnej forme – a ako by opäť vyzerať mohol, ak by sa Spoločnosti Jaromíra Krejcara podarilo získať pamiatku do vlastníctva a zrekonštruovať ju.

„Že tento dom stále stojí a nikdy nebol prestavaný, je obrovské šťastie. Ak by sa nám ho podarilo zrekonštruovať tak, ako ho Jaromír Krejcar navrhol, bol by to obrovský úspech pre celú našu krajinu,“ hovorí architekt Martin Zaiček.

Je to už desať rokov, čo začali spolu s fotografkou a filmárkou Andreou Kalinovou upozorňovať na zhoršujúci sa stav liečebného domu Machnáč v Trenčianskych Tepliciach.

Fotografie schátraného, vybrakovaného interiéru často dopĺňali archívnymi zábermi z čias, keď bol Machnáč vyhľadávaným liečebným domom v celom Československu. Až doteraz sme ho však nikdy nevideli v pôvodnej farebnosti.

Väčšina fotografií bola čiernobiela a tie novšie z 80. rokov ponúkali verziu farieb staršiu o celých päťdesiat rokov, keďže Machnáč postavili v roku 1932.

Nové vizualizácie architektonického ateliéru ô tak po prvýkrát ukazujú, ako Machnáč pôvodne vyzeral a zároveň, ako by vyzerať opäť mohol. „Vo Fínsku obnovili sanatórium v Paimio od Alvara Aalta, v Holandsku zrekonštruoval Wessel de Jonge sanatórium Zonnestraal. Vidíme, že sa to dá. A teraz môžeme ukázať, že sme toho tiež schopní,“ hovorí Martin Zaiček.

Machnáč v čase plnej prevádzky, ako kúpeľný dom prestal slúžiť v roku 2002. Foto – archív SJK
Súčasný stav liečebného domu Machnáč v Trenčianskych Tepliciach. Foto – Andrea Kalinová, 2018
Architektonické riešenie obnovy Machnáča od ateliéru ô. Foto – ô
Takto vyzerá terasa dnes. Foto – Peter Kuzmin
Takto by mohla vyzerať po rekonštrukcii. Foto – ateliér ô
Izba číslo 306 v aktuálnom stave. Foto – Peter Kuzmin, Radana Somora, Andrea Kalinová
Návrh obnovy izieb ráta s ich pôvodným riešením vrátane detailov, na ktoré autor Jaromír Krejcar myslel. Foto – ateliér ô

Farby vybledli, no Krejcarov návrh nezostarol

„Tie farby, to už bola len taká čerešnička,“ hovorí Martin Varga z ateliéru ô. Spolu s Martinom Kvitkovským dostali úlohu vypracovať architektonické riešenie obnovy Machnáča.

Obaja sa zhodujú v tom, že hoci majú za sebou viacero väčších i menších projektov obnovy pamiatok, postaviť nanovo 3D model Machnáča bol zážitok. „Do riešení rekonštrukcií často pridávame novú vrstvu, no tu to bolo naopak. Vracali sme sa do minulosti a sami sme sa z tejto budovy veľa naučili. To sa nestáva často, bolo to mimoriadne podnetné,“ hovorí Varga.

Rozhodnutie, že rekonštrukcia by sa mala držať pôvodnej podoby, padlo v podstate už dávno. Martin Zaiček zo Spoločnosti Jaromíra Krejcara bol dlho presvedčený, že jediný správny spôsob, ako Machnáč zmysluplne obnoviť, je vrátiť ho do pôvodnej podoby.

„Kompromisy sa dajú robiť vždy, ale nám sa zdá, že pri obnove musíme byť rovnako radikálni a rovnako odvážni, ako bol architekt v 30. rokoch, keď túto budovu nakreslil a úspešne postavil,“ hovorí Zaiček.

Architekti Martin Varga a Martin Kvitkovský vychádzali zo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra

Kultúra

Teraz najčítanejšie