Vedci: Nejde o to, či školy otvoriť alebo nie. Ale o to, čo sme ochotní obetovať pre ich otvorenie
Viacerí vedci priznávajú, že školy môžu prispieť k šíreniu nákazy. Zároveň dodávajú, že dlhodobo zatvorené školy poškodzujú deti a školy treba otvoriť.
Čo vlastne vieme o koronavíruse a deťoch po mesiacoch skúmania?
- Môžu sa deti nakaziť rovnako ako dospelí?
- Ako sa riziko rozširovania nákazy mení s vekom?
- A čo to znamená pre otváranie škôl?
Od počiatku pandémie v školách po celom svete zaznamenali iba niekoľko lokálnych epidémií, píše Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).
Viaceré prípady zo zahraničia ukazujú, že aj keď otvorili školy, v krajine nedošlo k nárastu pozitívnych prípadov a reprodukčné číslo sa dokonca znížilo.
„Čím viac dát vidím, tým som si istejšia, že deti v skutočnosti nie sú hnacím motorom šírenia nákazy, obzvlášť v školskom prostredí,“ cituje New York Times Brooke Nicholsovú, ktorá sa na univerzite v Bostone zaoberá modelovaním priebehu infekčných ochorení.
Walter Haas, epidemiológ z Inštitútu Roberta Kocha v Berlíne, pre magazín Nature povedal, že deti „nie sú hnacím motorom situácie a skôr ju nasledujú“.
S deťmi a pandémiou to však nie je také jednoznačné. Špičkový nemecký virológ Christian Drosten vraví, že „školy prispievajú k šíreniu covidu ako ktokoľvek iný“. Vedec zdôraznil, že treba „znížiť kontakty naprieč spoločnosťou“, a dodal, že „vírusu je úplne jedno, koho nakazí, a týka sa to aj detí“.
Matematik Richard Kollár z UK v Bratislave, ktorý sa zaoberá matematickým modelovaním pandémie, povedal, že prenos koronavírusu na školách je „mimoriadne zložitá téma, na ktorú existujú rôzne názory“, a podobne ako Drosten hovorí, že „školy môžu predstavovať dôležitý bod šírenia epidémie“.
Prečo existujú na tému také rôzne názory?