Denník N

Vedci: Nejde o to, či školy otvoriť alebo nie. Ale o to, čo sme ochotní obetovať pre ich otvorenie

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Viacerí vedci priznávajú, že školy môžu prispieť k šíreniu nákazy. Zároveň dodávajú, že dlhodobo zatvorené školy poškodzujú deti a školy treba otvoriť.

Čo vlastne vieme o koronavíruse a deťoch po mesiacoch skúmania?

  • Môžu sa deti nakaziť rovnako ako dospelí?
  • Ako sa riziko rozširovania nákazy mení s vekom?
  • A čo to znamená pre otváranie škôl?

Od počiatku pandémie v školách po celom svete zaznamenali iba niekoľko lokálnych epidémií, píše Svetová zdravotnícka organizácia (WHO).

Viaceré prípady zo zahraničia ukazujú, že aj keď otvorili školy, v krajine nedošlo k nárastu pozitívnych prípadov a reprodukčné číslo sa dokonca znížilo.

„Čím viac dát vidím, tým som si istejšia, že deti v skutočnosti nie sú hnacím motorom šírenia nákazy, obzvlášť v školskom prostredí,“ cituje New York Times Brooke Nicholsovú, ktorá sa na univerzite v Bostone zaoberá modelovaním priebehu infekčných ochorení.

Walter Haas, epidemiológ z Inštitútu Roberta Kocha v Berlíne, pre magazín Nature povedal, že deti „nie sú hnacím motorom situácie a skôr ju nasledujú“.

S deťmi a pandémiou to však nie je také jednoznačné. Špičkový nemecký virológ Christian Drosten vraví, že „školy prispievajú k šíreniu covidu ako ktokoľvek iný“. Vedec zdôraznil, že treba „znížiť kontakty naprieč spoločnosťou“, a dodal, že „vírusu je úplne jedno, koho nakazí, a týka sa to aj detí“.

Matematik Richard Kollár z UK v Bratislave, ktorý sa zaoberá matematickým modelovaním pandémie, povedal, že prenos koronavírusu na školách je „mimoriadne zložitá téma, na ktorú existujú rôzne názory“, a podobne ako Drosten hovorí, že „školy môžu predstavovať dôležitý bod šírenia epidémie“.

Prečo existujú na tému také rôzne názory?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Príroda

    Školstvo

    Veda, Zdravie

    Teraz najčítanejšie