Denník N

Hudobný festival ako špekulácia

V čase, keď sa vlani rodil takýto úvodník v podobe akéhosi manifestu pri príležitosti 20. výročia festivalu súčasnej hudby NEXT, by asi málokomu napadlo, že ďalší ročník bude úplne iný. Zrazu však máme pred sebou neplánovanú príležitosť odskúšať si, čo znamená robiť festival v časoch pandémie. A nie sme v tom sami – aj mnohí ďalší organizátori sa náhle ocitli v situácii, keď je potrebné zmeniť celú koncepciu, mnohokrát prerábať program, čeliť existenčnej neistote, ale aj celkovej únave ľudí zo záplavy online podujatí. Heslo „Subject to Change“ (Zmena vyhradená) nám preto pripadá ako výstižné pripomenutie toho, že síce nič nie je (a nebude), ako bývalo, ale že ak je možné s niečím určite počítať, tak je to práve neistota. A kto iný by mal prijať výzvu tvorivo sa s ňou popasovať, ak nie práve festival, ktorý má už od svojho vzniku ambíciu objavovať a predstavovať nové cesty v hudbe? Zručnosť v improvizácii a reagovaní na aktuálne dianie patrí práve k jednej zo základných výbav hudobníčok a hudobníkov, ktorí tieto cesty razia.

Tohtoročný NEXT teda bude vyzerať inak a naznačuje to už aj animovaný video teaser, ktorý vytvoril ruský umelec Nikita Diakur. To, čoho sa však stále nevzdávame, je presvedčenie, že hudba môže byť nielen zábavou, ale aj umením, spôsobom rozmýšľania o svete, spoločenskou kritikou, vyjadrením ducha doby či spôsobom interakcie medzi ľuďmi a hlavne spoločným zážitkom. Všetky tieto pohľady sme sa pokúsili premietnuť do dramaturgie nového formátu podujatia, ktorý by mal byť nielen z núdze cnosťou, ale tekutým experimentom, špekuláciou o odvážnych umeleckých víziách a praktických možnostiach spolupráce v globalizovanom prostredí. Budúcnosť je už tu a teraz, vrátane všetkého dobrého a zlého, čo to môže znamenať. (Napokon, neznie už aj samotná číslovka 2020 trochu futuristicky?) Kríza poskytuje napriek mnohým temným stránkam aj príležitosť odskúšať mnohé nápady, na ktoré by za iných okolností asi nebol dôvod.

Namiesto obvyklých koncertov experimentálnej a „inej“ hudby či multimediálnych predstavení v rôznych bratislavských priestoroch vás počas festivalového týždňa pozývame na návštevu do virtuálneho online sveta. NEXT 3D World, ktorý vytvorilo na objednávku festivalu amsterdamské vizuálne štúdio The Rodina, je dosť neobvyklým miestom, ktoré prvýkrát prepojí vo viacerých miestnostiach a na niekoľkých pódiách umelkyne a umelcov s divákmi z celého sveta.

Okrem pohybu v 3D prostredí a možnosti sledovať videoprenosy bude k dispozícii aj možnosť pokonverzovať v spoločnom čete. Program plný koncertov, audiovizuálnych performancií, diskusií a workshopov sme pripravili s festivalovým tímom roztrúseným v rôznych mestách a krajinách, ako aj v spolupráci s viacerými spriaznenými organizátormi, ktorí sa naživo pripoja k tomuto kolektívnemu zážitku. Okrem A4 – priestoru súčasnej kultúry to bude londýnska základňa inovatívnej hudby Cafe OTO, budapeštianska prehliadka UH Fest, ale aj slovenské RTVS – Rádio Devín, bratislavská električka T3 – kultúrny prostriedok a košická VUNU Gallery, ruku k dielu priloží aj holandský festival Sonic Acts a Elevate v Grazi. Niektoré z koncertov odvysielajú priamo umelci z Paríža, Montrealu, severného Anglicka a Taiwanu.

Aj tentoraz vznikli viaceré nové projekty na objednávku festivalu. Sú medzi nimi aj také, ktoré pracujú priamo s prostredím internetu a v nejakej miere odrážajú aktuálnu situáciu, akú spoločne s nami zažíva celý svet. Popri „netradičnej“ novej hudbe prenášanej z klubov a koncertných sál nás čaká aj performatívna inštalácia vo virtuálnom priestore, programovanie algoritmickej hudby v reálnom čase, spolupráca umelcov na diaľku či projekty ponúkajúce interakciu s publikom.

NEXT chce byť aj v roku 2020 vzrušujúcou jazdou, počas ktorej sa opäť môžete tešiť na niečo nepočuté a nevidené: inšpiratívnu hudbu a zvukové umenie, vyjadrujúce dnešnú dobu. Teda ak sa niečo nezmení.

NEXT Bratislava – Budapešť

Je to paralelný príbeh. Presne v čase, keď sme v Bratislave zakladali NEXT, v Budapešti s rovnakou motiváciou vznikal festival Ultrahang. My sme nadväzovali na aktivity Spoločnosti pre NEkonvenčnú Hudbu a festival SOUND OFF, zatiaľ čo maďarskí kamaráti na HungaroCarrot, Nagy Fül Fesztivál, Szünetjel a iniciatívu x-peripheria. Chodili sme sa do Rakúska pozerať, ako funguje scéna voľne improvizovanej hudby a experimentálni tvorcovia, aby sme v roku 2000 nezávisle od seba vytvorili vlastné festivaly.

NEXT aj UH Fest alias Ultrahang fungujú ako neziskovky. Keď sme sa zoznámili s Andrásom Nunom, ukázalo sa, že ešte väčšmi ako my vychádza z prostredia tretieho sektora sformovaného po páde komunizmu na konci 80. rokov 20. storočia. Jeho maďarskou základňou je organizácia Autonomia, ktorej dôležitosť sa potvrdila aj v roku 2014, keď sa k vláde znovu dostala strana Fidesz na čele s Viktorom Orbánom. Autonomia aj UH Fest sa prirodzene stali opozičnou platformou a všetky ich aktivity spája „vytváranie priestoru pre spoločnosť, ktorej členovia sú slobodní, aktívne a zodpovedne formujú svoj osud aj osud komunít, v ktorých sa pohybujú“.

UH Fest má v logu postavu lovca terénnych nahrávok s mikrofónom v napriahnutej ruke. Na ušiach má slúchadlá, aby čo najlepšie počul všetky detaily zvuku, a cez plece nahrávací magnetofón, kde si ho zaznamenáva. Je to výstižná metafora. Toto je typ festivalu, kde nejde o konkrétne žánre, ale o dobrodružstvo z tvorby a dobrodružstvo pri jej počúvaní.

„Vždy to bolo o pozývaní ľudí, ktorí robia niečo výnimočné,“ tvrdia András Nun s Krisztiánom Puskárom, hlavné postavy budapeštianskeho festivalu. Rovnaký zostáva aj slogan Nový druh radosti. „Zaujíma nás inšpiratívna hudba, nechceme napĺňať očakávania masy a produkovať festival s trendy menami, aby sme si boli stopercentne istí, že sa za minútu vypredá. Často hovoríme: Nie, ďakujem.“

UH Fest si tri dekády starostlivo formuje otvorené viacgeneračné publikum pripravené počúvať novú hudbu. Nechce zotrvávať v uzavretom kruhu vzdelaných a snobských fanúšikov pozerajúcich sa zvrchu na ľudí, ktorí sú mladší alebo počúvajú inú hudbu. „New Kind of Joy je o intuitívnom prístupe k hudbe a o tom, ako prelomiť štýlové či žánrové getá, v ktorých sme uzatvorení“.

Už dávno nie je iba lokálnou akciou. Rovnako ako NEXT patrí do siete ICAS (International Cities of Advanced Sound) a aj tohtoročný „korona“ program čerpá z jeho platformy SHAPE pre inovatívnu hudbu a audiovizuálne umenie. A napokon, keď sme už začali podobnosťami s bratislavským NEXTom, o spojenie s Budapešťou a celou východoeurópskou scénou sa stará Lucia Udvardyová, ktorá o hudbe píše (Easterndaze), vydáva ju (BABA VANGA) a aj sama aktívne tvorí (pod pseudonymom Palmovka).

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie