Denník N

Grafické štúdio Brut.to zapája do tvorby dizajnu ľudí so zdravotným znevýhodnením a ukazuje, aký dôležitý je pocit užitočnosti

Tereza Sejková a Zuzana Kutašová. Foto - Brut.to
Tereza Sejková a Zuzana Kutašová. Foto – Brut.to

„Netreba ich ľutovať, ale ukázať im, v čom sú výnimoční, “ hovoria Tereza Sejková a Zuzana Kutašová, ktoré založili grafické štúdio Brut.to. Spolupracujú v ňom s ľuďmi s mentálnym zdravotným znevýhodnením. Ich projekt získal nomináciu na Národnú cenu za dizajn 2020.

Keď domov sociálnych služieb Domko v Košiciach oslavoval 55. výročie, rozhodli sa, že vytvoria veľký plagát s portrétmi jeho klientov a zamestnancov. Navštívili preto každú triedu a všetkých po jednom vyfotografovali. Fotky vytlačili, rozstrihli na polovicu a rozdali.

„Všetci si navzájom dokresľovali druhú polovicu tváre, veľmi sa z toho tešili,“ hovorí Tereza Sejková, ktorá v domove pôsobí ako dobrovoľníčka.

Práci s ľuďmi s mentálnym zdravotným znevýhodnením sa venuje už niekoľko rokov a skúsenosti má aj s arteterapiou. V Domku, kde asistuje na výtvarnom kurze, sa však rozhodla ísť inou cestou. „Jedna rovina je terapeutická, no dôležité je aj to, keď títo ľudia vidia výsledok svojej práce v inom svetle, než bežne. Keď vidia, že urobili niečo, vďaka čomu sa môžu cítiť užitoční,“ hovorí Tereza Sejková.

Aj preto založila spolu s grafičkou Zuzanou Kutašovou štúdio Brut.to. A hoci ich projekt funguje len od októbra minulého roka, stihli zaň získať už aj nomináciu na Národnú cenu za dizajn v kategórii Nové horizonty. Výstavu všetkých nominovaných a ďalších prác vybraných medzinárodnou porotou môžete práve teraz vidieť na výstave v Hurbanových kasárňach v Bratislave.

Medzi klientmi stacionára je obľúbená technika dokresľovania. Takto dokreslili tváre autoriek projektu Brut.to.
Takto by mohli vyzerať obaly na sušené ovocie, ako ich navrhlo štúdio Brut.to s využitím kresieb ľudí zo stacionára.
Kresby ovocia vyústili do návrhov obalov pre džúsy.
Foto – Brut.to
Návrhy obalov sú vo forme prototypov. Ambíciou grafického štúdia Brut.to je však to, aby sa dostali do bežnej produkcie.
„Naším cieľom je raz mať grafické štúdio, do ktorého by ľudia so zdravotným znevýhodnením mohli chodiť tak, ako iní ľudia chodia do práce,“ hovorí Tereza Sejková.
Originálna kresba kávy, ktorá vznikla počas výtvarného kurzu v stacionári.
Obaly na kávu s kresbami kávových zŕn, ktoré prešli farebnou úpravou. Foto – Brut.to

U nás je to komplikované

Tereza Sejková sa prvý raz stretla s prácou s ľuďmi so zdravotným znevýhodnením pred štyrmi rokmi. Prerušila vtedy štúdium filmu na bratislavskej VŠMU a presťahovala sa do Varšavy. Tam sa prihlásila do Európskej dobrovoľníckej služby a v rámci nej začala navštevovať denné centrum pre dospelých ľudí s postihnutím.

„V Poľsku sú takejto práci omnoho viac otvorení. Aj vzdelávací systém majú na to prispôsobený. Majú školy pre intaktné deti, pre deti so znevýhodnením, ale aj zmiešané školy,“ hovorí.

Tereza v centre pracovala takmer rok a venovala sa arteterapii, neskôr vo Varšave študovala aj včasnú intervenciu a pedagogickú terapiu. „Počas tohto obdobia som si začala uvedomovať rozdiely oproti Slovensku.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie