Denník N

Katastrofa, samoľúbosť, hanba, obrovská spoločenská strata. Čo si myslia politici, odborníci či učitelia o zatvorených školách (anketa)

Sulík, Ďuriš-Nicholsonová, Krčméry, Bražinová, matematik Kollár, primátor Rybníček, lekár Visolajský, učiteľka Liptáková a mnohí ďalší odpovedajú na tri otázky o otváraní škôl.

Takmer nikto z opýtaných by v tejto chvíli nechcel byť v role ministra školstva Branislava Gröhlinga. Tomu na ústrednom krízovom štábe neprešiel návrh na otváranie škôl, a deti sa tak pred Vianocami do škôl nevrátia. Naťahovačka medzi premiérom a ministrom trvá už niekoľko týždňov.

Čo si o tom myslia politici, epidemiológovia, obce či učitelia? Položili sme im tri otázky:

  1. Čo hovoríte na to, že do Vianoc sa školy neotvoria?
  2. Ako si myslíte, že by mal prebehnúť návrat detí do škôl?
  3. Čo by ste teraz robili na mieste ministra školstva Branislava Gröhlinga?

Richard Sulík

minister hospodárstva, líder SaS

Čo hovoríte na to, že do Vianoc sa školy neotvoria?

Je to obrovská škoda pre žiakov aj pre rodičov. Každý deň v škole je dôležitý. Pozrime sa na Írsko – znížilo denné čísla z 1300 na menej ako 400, ale školy pritom nechalo úplne otvorené. Brať si rodičov a žiakov za rukojemníkov v politickom boji považujem za smutné a nebezpečné.

Ako si myslíte, že by mal prebehnúť návrat detí do škôl?

Rovnako ako prebehol na prvom stupni a v materských školách: R-O-R a semafory. Toto bol aj prvý návrh Braňa Gröhlinga. Je to plne funkčný systém. Vďaka nemu sa deti v materských školách a na prvom stupni vzdelávajú už od júna. Okrem toho minister navrhoval možnosť dobrovoľného testovania, ak sa na škole objaví pozitívny prípad.

Netreba vymýšľať koleso. Semafory sú dobré a funkčné riešenie. Riadia sa nimi školy od septembra. Aj analytik Martin Smatana ich zhodnotil ako jedny z najlepších na medzinárodnej úrovni.

Čo by ste teraz robili na mieste ministra školstva Branislava Gröhlinga?

Minister školstva si robí svoju prácu na jednotku. Už v lete mali nachystaný systém semaforov. Keď sa školy zatvárali, vybojoval udržanie otvorenia prvého stupňa a materských škôl. Keď ústredný krízový štáb navrhoval testovanie, minister priniesol návrh, ktorý sa dá realizovať.

Nerozumiem však, ako má podľa ministra zdravotníctva školstvo testovať. Jedine že by testoval školník s pani upratovačkami. Som si istý, že Braňo pripraví aj kvalitný tretí návrh, kde pôjde aj do legislatívnych úprav a aj vyhlášok. Problém nebude v návrhu.

Veronika Remišová

ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie, líderka Za ľudí

Čo hovoríte na to, že do Vianoc sa školy neotvoria?

Zatvorené školy škodia deťom, pretože negatívne ovplyvňujú vzdelávanie, sociálne kontakty a duševnú pohodu. Navyše je pochopiteľné, že rodičia majú obavy nechať 11-12-ročné deti samy doma celý deň. Nie každý si môže dovoliť ostať doma bez normálneho príjmu. Zameškané vzdelanie sa na rozdiel od ostatných sektorov nedá ničím nahradiť, doplatiť ani kompenzovať. Zatvorené školy spôsobujú nenahraditeľné škody.

Preto v rámci koalície budeme trvať na tom, aby mali školy absolútnu prioritu. Návrat detí do školských lavíc je dôležitejší ako uvoľňovanie iných opatrení, a preto nesúhlasíme s tým, že školy sa do Vianoc neotvoria. Každý zmeškaný deň v škole je obrovskou chybou. Namiesto predlžovania zatvorených škôl treba zlepšiť systematický prístup k potláčaniu nákazy.

Ako si myslíte, že by mal prebehnúť návrat detí do škôl?

Návrat detí do škôl je komplexný problém a nemôže ho riešiť len ministerstvo školstva bez konzultácie s ostatnými rezortmi. Ja by som k tomu pristupovala inak a otázku návratu detí do škôl by som riešila aj s odborníkmi a epidemiológmi. Úloha vrátiť deti do škôl musí byť priorita celej vlády a do nej sa musí zapojiť intenzívne viacero rezortov. Plán návratu detí do škôl by mal byť lepšie pripravený, tak, aby škola bola bezpečným prostredím.

Čo by ste teraz robili na mieste ministra školstva Branislava Gröhlinga?

Na ústrednom krízovom štábe, kde sa rokovalo o otvorení škôl, bola naša šéfka zdravotníckeho tímu lekárka Andrea Letanovská, ako aj šéfka školského tímu Viera Leščáková, ktorá navrhuje, aby sa zladil semafor okresov s plánom ministerstva školstva a zároveň aby sa pri testovaní, ak ho odporučia epidemiológovia, používali u detí len šetrnejšie formy testovania. Otvorenie škôl je pre stranu Za ľudí absolútna politická priorita, ale rovnako to musí byť priorita aj pre ministra školstva a pre celú vládu.

Lucia Ďuriš-Nicholsonová

europoslankyňa

Čo hovoríte na to, že do Vianoc sa školy neotvoria?

Je to nezmysel, jedna z najväčších krívd premiéra Matoviča a jeho ministrov, na ktorú doplatia deti, a škody budú nevyčísliteľné. U detí sa prejavuje sociálna izolácia so všetkými negatívnymi dôsledkami a výrazne zanedbané vzdelávanie, ktoré nedoženú. V krajine, kde sa najmä deti zo sociálne vylúčených komunít nedostanú ani len k dištančnému vzdelávaniu, je toto obrovský nezodpovedný vabank. Najhoršie je, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

      Školstvo

      Slovensko

      Teraz najčítanejšie