Denník N

Kamene hovoriť nemôžu, no predsa majú príbehy, ukazuje výtvarník Marek Kvetan

Pohľad do výstavy Cornerstone v šamorínskej synagóge. Foto - Adam Šakový
Pohľad do výstavy Cornerstone v šamorínskej synagóge. Foto – Adam Šakový

Diela Mareka Kvetana sa vždy vzťahovali k spoločnosti – ironicky komentovali našu národnú, kultúrnu či triednu identitu. Jeho nová inštalácia sa však s plnou vážnosťou ponára priam do jej základov.

Hoci protipandemické opatrenia dopadajú sťažka i na kultúru, slovenské galérie stále ponúkajú jedinečné stretnutia so súčasným umením. Výnimkou nie je ani šamorínska synagóga, v ktorej sídli galéria s príznačným názvom At Home Gallery. Aktuálne hostí výstavný projekt slovenského vizuálneho umelca Mareka Kvetana. Pozrieť si ho možno súkromne, bez množstva ľudí a táto samota mu svedčí nielen po epidemiologickej stránke.

Divák sa ocitne na scéne, v ktorej sú hlavnými postavami mlčanliví svedkovia, ale i hýbatelia dejín v našom regióne. Usadená na stoličkách, ako herci v nemej dráme, nás konfrontuje šestica „základných kameňov“ našej civilizácie.

Názov inštalácie Cornerstone je možné podobne ako jej obsah čítať viacznačne.

Názov výstavy má viacero významov, odkazuje najmä na základný kameň stavby. Foto – Adam Šakový

Asi najznámejší je nám ako symbolický prvý diel rozsiahlych, často verejných stavieb, na ktorý za účasti kamier a fotografov klopkajú developeri či politici. Marek Kvetan však upozorňuje i na iný, starší význam tohto slova. „Pôvodný základný kameň vymedzoval roh miestnosti, z ktorého sa vymeriavala celá stavba alebo celý urbanizmus,“ hovorí Kvetan.

Anglický výraz Cornerstone je podľa neho spojený i s klinovým kameňom, ktorý uzatváral klenbu. Spoločným menovateľom týchto významov je hraničnosť a istá nevyhnutnosť. „Ak chýba, tak stavba spadne, alebo ak tam nie je, tak niečo nevznikne,“ vraví.

Hoci mnohým ľuďom kamene môžu pripadať ako nezaujímavé, statické elementy, niektoré z nich ovplyvňovali a dodnes ovplyvňujú globálne civilizácie a ich ekonomiky. Možno spomenúť napríklad moderné technológie, pre ktoré sú nevyhnutné.

Marek Kvetan sa však pri výbere šiestich z nich sústredil najmä na územie bývalého Československa. „Bral som kamene,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie